dc.description.abstract | Ένας αυξανόμενος όγκος ερευνών υποδηλώνει πως οι προσδοκίες που θέτει ένας
εκπαιδευτικός για έναν μαθητή έχουν σοβαρές επιδράσεις στη διαμόρφωση της
μαθηματικής ταυτότητας του μαθητή και κατά συνέπεια στις ακαδημαϊκές του
επιδόσεις. Οι προσδοκίες αυτές γίνονται αντιληπτές μέσω της διαφοροποίησης στη
συμπεριφορά του εκπαιδευτικού, στον τρόπο μεταχείρισης των μαθητών και στην
αλληλεπίδρασή του με αυτούς μέσα στη μαθηματική τάξη. Η παρούσα μελέτη είχε
στόχο τη διερεύνηση των προσδοκιών των εκπαιδευτικών από μαθητές με
διαφορετικές ταυτότητες στα μαθηματικά, στην οποία συμμετείχαν 155 εκπαιδευτικοί
που κλήθηκαν να απαντήσουν σε ένα ερωτηματολόγιο 26 ερωτήσεων. Όπως
διαφαίνεται από τα ευρήματα της έρευνας, η κατανόηση και η ορθή αξιοποίηση της
γλώσσας των μαθηματικών, η ευχέρεια στην αξιοποίηση μαθηματικών τύπων και
αλγορίθμων και η ανάπτυξη κατάλληλων στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων
κρίνονται σημαντικά χαρακτηριστικά για την επιτυχία ενός μαθητή στα μαθηματικά.
Επιπλέον, η ευχέρεια στην αξιοποίηση μαθηματικών τύπων και αλγορίθμων
αναμένεται σε μεγάλο βαθμό τόσο από μαθητές υψηλών όσο και χαμηλών προσδοκιών
στα μαθηματικά, ενώ θεμελιώδη χαρακτηριστικά της γεωμετρικής σκέψης
αναμένονται σε πολύ μικρό βαθμό από μαθητές χαμηλών προσδοκιών. Ακόμη, οι
προσδοκίες των εκπαιδευτικών επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από το γνωστικό
υπόβαθρο του μαθητή, την προσωπικότητα και τη συμπεριφορά του, εν αντιθέσει με
την εξωτερική του εμφάνισή η οποία δεν ασκεί καμία επιρροή. Τέλος, δεν ανιχνεύονται
διαφοροποιήσεις στην επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές που διαφέρουν
γνωστικά ή κοινωνικο-πολιτισμικά, αλλά ούτε και στον τρόπο αξιολόγησης και
ανατροφοδότησής τους. Ωστόσο, διαφαίνεται πως οι εκπαιδευτικοί έχουν την τάση να
εργάζονται συχνότερα με μαθητές από τους οποίους έχουν υψηλές προσδοκίες στα
μαθηματικά______________________________________________________________
_________________________________________________________
A growing body of research suggests that the expectations that a teacher sets for a
student have serious effects on the formation of the student's mathematical identity and
consequently on the student's academic performance. These expectations are perceived
through variation in the teacher's behavior, in the way he or she treats students and in
his or her interaction with them in the mathematics classroom. The present study aimed
to investigate teachers' expectations of students with different identities in mathematics
and involved 155 teachers who were asked to answer a 26-question questionnaire. As
the findings of the survey indicate, understanding and proper use of the language of
mathematics, fluency in the use of mathematical formulas and algorithms, and the
development of appropriate problem-solving strategies are considered important
characteristics for a student's success in mathematics. In addition, fluency in utilizing
mathematical formulas and algorithms is highly expected by both students with high
and low expectation in mathematics, while fundamental features of geometric
reasoning are expected to a very limited extent by students with low expectations.
Furthermore, teachers' expectations are heavily influenced by the student's cognitive
background, personality and behavior, as opposed to external appearance which has no
influence. Finally, no differences are detected in teachers' communication with students
who differ cognitively or socio-culturally, nor in the way they evaluate and give
feedback. However, it is apparent that teachers tend to work more often with students
from whom they have high expectations in mathematics | en_US |