Τεχνικές δράματος και δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής, εστιασμένες στην παιδική ηλικία σε επιλεγμένα μυθιστορήματα της Άλκης Ζέη, στο πλαίσιο του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Abstract
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να διερευνήσει τον τρόπο εφαρμογής Τεχνικών Δράματος, αλλά και Ασκήσεων Δημιουργικής Γραφής, έχοντας ως σημείο αφόρμησης, συγκεκριμένα αποσπάσματα τεσσάρων εκ των σημαντικότερων έργων παιδικής λογοτεχνίας της Άλκης Ζέη: «Το καπλάνι της βιτρίνας» , «Η μωβ ομπρέλα» , «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου» και «Ο ψεύτης παππούς» . Στα προαναφερθέντα έργα , μέσα από βιβλιογραφική έρευνα, δίνεται πρωταρχικά, έμφαση στην ανάδειξη ορισμένων δυσνόητων για την παιδική και εφηβική λογοτεχνία θεμάτων, αλλά και στον τρόπο της λογοτεχνικής τους διαχείρισης από τη συγγραφέα.
Η εργασία διαρθρώνεται σε δυο επίπεδα: αρχικά στο θεωρητικό μέρος, στο οποίο γίνεται εκτενής αναφορά στα Προγράμματα Σπουδών της Θεατρικής Αγωγής και της Δημιουργικής Γραφής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, εντοπίζοντας και υπογραμμίζοντας τις κοινές τους συνισταμένες, αλλά και στη βιβλιογραφική μελέτη των λογοτεχνικών έργων της Ζέη, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί το δημιουργικό μέρος, όπου παρατίθενται διδακτικά σενάρια, τα οποία περιλαμβάνουν δραστηριότητες Θεατρικής Αγωγής και Δημιουργικής Γραφής με συγκεκριμένους – κατά περίπτωση – στόχους και τα οποία έχουν αναφορά σε συγκεκριμένα χωρία των προαναφερθέντων λογοτεχνικών έργων.
Στην παρούσα μελέτη διερευνάται ο τρόπος με τον οποίο μπορούν να συνδυαστούν οι επιστημονικοί κλάδοι της Λογοτεχνίας και της Δημιουργικής Γραφής στο πλαίσιο του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής στην τέταρτη και στην πέμπτη τάξη του Δημοτικού Σχολείου, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να δημιουργηθεί ένα διεπιστημονικό διδακτικό σενάριο, το οποίο θα περιέχει δραστηριότητες, αντλημένες από τις τεχνικές των προαναφερθέντων επιστημονικών αντικειμένων.
The present work aims to investigate the way of applying Theater Techniques, but also Creative Writing Exercises, having as a starting point, specific excerpts from four of the most important works of children's literature by Alki Zei: "The Great Walk of Peter", "The Chaplain of shop window", "The purple umbrella" and "The lying grandfather". In the aforementioned works, through bibliographic research, emphasis is placed primarily on the highlighting of certain difficult–to–understand topics for children's and adolescent literature, but also on the way of their literary management by the author.
The work is structured in two levels: firstly in the theoretical part, in which extensive reference is made to the Study Programs of Theater Education and Creative Writing in Primary Education, identifying and underlining their common components, but also in the bibliographic study of the literary works of A. Zei, while then follows the creative part, in which teaching scenarios are listed, which include Theatrical Education and Creative Writing activities with specific – as the case may be – objectives and which refer to specific passages of the aforementioned literary works.
In the present study, the way in which the scientific brunches of Literature and Creative Writing can be combined in the context of the Theater Education course in the fourth and fifth grade of the Primary School is investigated, but also the way in which an interdisciplinary teaching scenario can be created which will contain activities drawn from the techniques of the aforementioned scientific subjects.