dc.description.abstract | Η καλλιέργεια των Κομβικών Ικανοτήτων καθώς και της Κριτικής Σκέψης, η οποία είναι μία από αυτές, αποτελούν στόχο των Αναλυτικών Προγραμμάτων των χωρών του προηγμένου κόσμου, καθώς και στόχο των σύγχρονων μελετητών. Παρόλη όμως αυτήν τη στόχευση, η εκπαιδευτική πραγματικότητα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική, καθώς οι εξαγγελίες μένουν σε επίπεδο διακηρυκτικού λόγου και συχνά δεν εφαρμόζονται στην πράξη. Η παρούσα διπλωματική εργασία η οποία υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών, είναι μελέτη περίπτωσης, περιγράφει και αποτυπώνει την εξέλιξη της Κριτικής Σκέψης τριών μαθητών Ε΄ και Στ΄ δημοτικού κατά τη συμμετοχή τους σε Φεστιβάλ Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας (ΦΦΕ-ΤΧ). Το ΦΦΕ-ΤΧ αποτελεί ένα ανοιχτό διερευνητικό περιβάλλον μάθησης, στο πλαίσιο της Μη Τυπικής Εκπαίδευσης, το οποίο θεωρείται ότι μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της Κριτικής Σκέψης. Οι συμμετέχοντες έλαβαν μέρος σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης, το οποίο υλοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας το 2017-2018. Το πρόγραμμα διήρκεσε έξι μήνες και περιελάμβανε μία σειρά συνεδριών, οι οποίες στόχευαν στην εξοικείωση των φοιτητών με τα Ανοιχτά Διερευνητικά Περιβάλλοντα Μάθησης και στην άρτια προετοιμασία τους όσον αφορά το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την υλοποίηση ΦΦΕ-ΤΧ, υλοποίηση η οποία πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία σχολείων του νομού Φλώρινας (μαθητών Ε΄ και Στ΄ τάξεων και των εκπαιδευτικών τους). Ειδικότερα, μελετάται κατά πόσο οι δεξιότητες και οι διαθέσεις της Κριτικής Σκέψης των μαθητών επηρεάστηκαν από τις εκπαιδευτικές διαδικασίες που αναπτύχθηκαν στο Φεστιβάλ. Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά καθώς έδειξαν ότι το ΦΦΕ-ΤΧ μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και διαθέσεων της Κριτικής Σκέψης των μαθητών του δημοτικού σχολείου. Αποτελεί επιτακτική ανάγκη για τη σύγχρονη εκπαίδευση να συμπεριλάβει επί του πρακτέου στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών (ΦΕ), προγράμματα προσανατολισμένα στην διερευνητική μάθηση, που θα βοηθήσουν τους μαθητές να αναπτύξουν την Κριτική τους Σκέψη, ώστε να γίνουν κριτικά σκεπτόμενοι πολίτες του μέλλοντος. Μία προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση επιχειρήθηκε στην παρούσα εργασία.
______________________________________________________________________________________________________
Students' Key-Competences development, such as Critical Thinking, which is also a Key-Competence, is an up-to-date objective of the curriculum in the countries of the advanced world and of the nowadays researchers. However, the educational reality, is not much encouraging, as the curricula claims are not often aplicated in classroom. The present research is a case study which reflects the Critical Thinking (CT) development of three primary school students, 5th and 6th grade, in their participation in a Science Festival (SF). SF is an open inquiry learning environment in the context of Non formal education, which is considered to contribute to the development of CT. Participantsexperienced a training program, that took place at the University of Western Macedonia during the school year 2017-2018. The program lasted six months and included a series of sessions, aimed at familiarizing students with the Open Inquiry Learning Environments and, in particular, with their thorough preparation for the planning, development and implementation of Science and Technology Festival, which has been implemented with the collaboration of primary schools (5th and 6th grade students and their teachers). Specifically it is studied whether the student’s CT skills and dispositions were influenced by the educational processes developed within the SF. The results are encouraging as they showed that a SF may contribute in development of CT skills and dispositions of elementary school pupils. It is a crucial issue for the modern education, to embody inquiry learning oriented projects, in Science Education, which may help students to develop their CT and become the future critically thinking citizens. This paper declares an effort to this direction | en_US |