dc.description.abstract | Η ποιότητα απόκρισης στα διάφορα ερεθίσματα εξαρτάται μεταξύ άλλων από ποικίλους ατομικούς παράγοντες. Η σκιαγράφηση αυτών είναι σημαντική, διότι μπορεί να συμβάλει στην ορθή διαχείριση κι αντιμετώπιση των ακατάλληλων αποκρίσεων σε εκπαιδευτικά έργα. Τα έργα σύγκρισης περιμέτρου αποτελούν μια χαρακτηριστική περίπτωση, όπου σημειώνονται συχνά εσφαλμένες αποκρίσεις. Στο σχετικό θεωρητικό πλαίσιο επισημαίνεται ως αιτία η ενεργοποίηση διαισθητικών κανόνων, μέσω των οποίων το άτομο «παρασύρεται» υπό την κυρίαρχη επίδραση μιας μη σχετικής με τα ζητούμενα μεταβλητής γενικεύοντας τα χαρακτηριστικά της στις άλλες, τις υπό εξέταση μεταβλητές. Μεταξύ των ατομικών χαρακτηριστικών, που φαίνεται να συνδέονται με το επίπεδο δράσης των διαισθητικών κανόνων, είναι και η Αναστολή. Ωστόσο εντρυφώντας κανείς στη σχετική βιβλιογραφία μπορεί να εντοπίσει ενδείξεις εμπλοκής όχι μόνο των άλλων δύο βασικών Εκτελεστικών Λειτουργιών, δηλαδή της Εναλλαγής και της Ανανέωσης, αλλά και άλλων ατομικών χαρακτηριστικών, όπως η ηλικία ή ο τύπος ιδιοσυγκρασιακής παρορμητικότητας. Στην παρούσα μελέτη ερευνήθηκε το ενδεχόμενο ποικιλοτρόπου εμπλοκής όλων των προαναφερθέντων παραμέτρων και συσχέτισης μεταξύ τους με τις αποκρίσεις σε έργα σύγκρισης περιμέτρου. Στην έρευνα συμμετείχαν 44 παιδιά της ΣΤ’ Δημοτικού (μ. ό. ηλικίας: 11.89 έτη, Τυπ. Απόκλ.: .45) και 43 νεαροί – ες ενήλικες (μ. ό. ηλικίας: 20.98 έτη, Τυπ. Απόκλ.: 1.75) από το γενικό πληθυσμό. Οι συμμετέχοντες – ουσες ολοκλήρωσαν τρεις συστοιχίες έργων για τη μέτρηση της Αναστολής, της Ανανέωσης και της Εναλλαγής, για τον προσδιορισμό του τύπου ιδιοσυγκρασιακής παρορμητικότητας και για την ανάδειξη του επιπέδου διαισθητικής απόκρισης σε έργα σύγκρισης περιμέτρου διαμορφωμένα σε συνθήκες «συμφωνίας» και σε συνθήκες «μη συμφωνίας». Από τα αποτελέσματα φάνηκε διαφοροποίηση σχετική με την ηλικία στις αποκρίσεις μεταξύ των συνθηκών «συμφωνίας» και «μη συμφωνίας», ειδικά στην περίπτωση της συνθήκης «μη συμφωνίας ισότητας». Ο τύπος ιδιοσυγκρασιακής παρορμητικότητας φάνηκε να εμπλέκεται σε έργα σύγκρισης περιμέτρου σχετικά με τη συνθήκη «αντίστροφης μη συμφωνίας». Ως προς τις Εκτελεστικές Λειτουργίες αναδύθηκαν διαφορές αφενός βάσει ηλικίας στη Γνωστική Αναστολή, στην Εμπρόθετη Κινητική Αναστολή και στην Ανανέωση, αφετέρου μεταξύ «αναστοχαστικών» και παρορμητικών» σε σχέση με τον ανασταλτικό έλεγχο της επίδρασης Stroop. Η Εμπρόθετη Κινητική Αναστολή και η Εναλλαγή φάνηκε να εμπλέκονται σε έργα σύγκρισης περιμέτρου. Ωστόσο μόνον ως προς την Εναλλαγή βρέθηκε αλληλεπίδραση αυτής με την ηλικία και την απόδοση σε έργα σύγκρισης περιμέτρου, κυρίως σε σχέση με τη συνθήκη «συμφωνίας». Τα αποτελέσματα αυτά, που ορισμένα αναδεικνύονται για πρώτη φορά ερευνητικά, συζητιούνται σε σχέση με το βιβλιογραφικό πλαίσιο εντοπίζοντας σημεία σύγκλισης και απόκλισης από αυτό. Τέλος γίνεται αναφορά σε εκπαιδευτικές εφαρμογές σχετικές με τα ευρήματα της παρούσας μελέτης.
___________________________________________________________________________________
The quality of response to miscellaneous stimuli depends, among other parameters, on a variety of individual factors that are important to be specificated, because this can contribute to the proper management and treatment of inappropriate responses to educational tasks. Perimeter comparison tasks are a common field where false responses are often noted. In accordance with the relevant theoretical framework the activation of intuitive rules is mentioned as the cause, through which the individual is "drifting" under the dominant influence of an irrelevant variable, generalizes its characteristics in the others relevant variables and responds inappropriately. Inhibition is recognized as a related to intuitive rules individual factor. However, there is evidence for the additional engaging of others fundamental Executive Functions, namely Updating and Shifting, and of others individual factors such as age or type of trait impulsivity. In this study possible involvement and correlation of all the above mentioned parameters with the responses in perimeter comparison tasks was examined in 44 children of the 6th grade (mean age: 11.89 years, Std Dev: .45) and 43 young adults (mean age: 20.98 years, Std Dev: 1.75) from general population. Participants completed three batteries of tasks associated with the estimation of Inhibition, Updating and Shifting, the classification of types of trait impulsivity and the determination of intuitive responses in perimeter comparison tasks molded in "congruent" and in "incongruent" conditions. The results showed age - related differentiation between the responses in "congruent" and in "incongruent" conditions, especially as far as the "incongruent - equal" condition concerns. The type of trait impulsivity appeared to be involved in perimeter comparison tasks in the case of "incongruent - reverse" condition. Differences were observed concerning Cognitive Inhibition, Prepotent Motor Inhibition and Updating associated with age – factor. Also inhibition control concerning Stroop Effect differentiated between “reflectives” and “impulsives”. Prepotent Motor Inhibition and Shifting appeared to be involved in perimeter comparison tasks and only Shifting was associated interactively with age – factor and performance in perimeter comparison tasks, especially as far as “congruent” condition concerns. The results, some of which are highlighted for the first time in association with this specific research field, are discussed in terms of the relative literature by identifying points of convergence and divergence. Finally, educational applications related to the findings of the present study are discussed. | en_US |