dc.description.abstract | Ο ρόλος του διευθυντή μιας σχολικής μονάδας είναι αδιαμφισβήτητης σημασίας τόσο για την ίδια την εκπαιδευτική μονάδα όσο και για ολόκληρο το σχολικό σύστημα. Η θέση του είναι ιδιαίτερα σημαντική και ταυτόχρονα απαιτητική. Είναι επίσης γενικά παραδεκτό, ότι η αποτελεσματικότητα της διοίκησης ενός εκπαιδευτικού οργανισμού επηρεάζει, όπως και σε κάθε άλλο οργανισμό, τη λειτουργία και ανάπτυξή του. Αυτός είναι και ο λόγος που ο τρόπος με τον οποίο επιλέγονται οι διευθυντές των σχολικών μονάδων παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον.
Σήμερα, το ζήτημα της επιλογής των διευθυντών, αναδεικνύεται σ’ ένα από τα φλέγοντα της εκπαίδευσης, λόγω των ταχύρυθμων αλλαγών που συμβαίνουν στο πεδίο της εκπαίδευσης. Ο παραδοσιακός ρόλος του διευθυντή-διαχειριστή-γραφειοκράτη έχει εξαλειφθεί ως αναποτελεσματικός και τη θέση του καταλαμβάνει ένα σύνθετο πλέγμα από καθήκοντα και ρόλους, ρητά ή άρρητα διατυπωμένους, που προκύπτουν από τα νέα δεδομένα: διαχείριση της αλλαγής, αξιολόγηση, παρακίνηση, αποδοτικότητα, αποτελεσματικότητα, επίτευξη στόχων, αναπτυξιακό προγραμματισμό, οργάνωση, συμβουλευτική υποστήριξη, συμμετοχική δραστηριοποίηση, διοίκηση και διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και πολλά άλλα.
Όλα τα παραπάνω απαιτούν ικανότητες που πρέπει να διαθέτει ένας διευθυντής για να αντεπεξέλθει στη νέα πραγματικότητα. Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει και το οποίο διερευνά η εργασία αυτή, είναι το ποια προσόντα πρέπει να έχει τελικά ένας σχολικός ηγέτης και με ποια κριτήρια επιλέγονται οι διευθυντές των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μέσα από τη βιβλιογραφική διερεύνηση του θέματος και τα συμπεράσματα της έρευνας, αντιλαμβανόμαστε τον τρόπο και τη διαδικασία επιλογής των διευθυντών των σχολικών μονάδων και τα προσόντα που πρέπει να συγκεντρώνει κάποιος για να αναλάβει το αξίωμα της ηγεσίας. | el_GR |