dc.description.abstract | Η παρούσα ερευνητική εργασία διερευνά τη σχέση των γονικών στιλ με την εμπλοκή του
μαθητικού και φοιτητικού πληθυσμού σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και θυματοποίησης.
To Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 165 μαθητές Α/βαθμιας και Β/βαθμιας Εκπαίδευσης, καθώς
και προπτυχιακούς φοιτητές από όλα τα εξάμηνα. Συγκεκριμένα συμμετείχαν 62 μαθητές
Δημοτικού, 43 προ- πτυχιακοί φοιτητές, 36 μαθητές Γυμνασίου και 23 μαθητές Λυκείου. Η
συλλογή του δείγματος βασίσθηκε στη δειγματοληψία ευκολίας και χιονοστιβάδας. Το
ερωτηματολόγιο για τη γονικότητα ήταν: «Parenting Styles and Dimensions Questionnaire»
(PSPQ) βασισμένο στην έρευνα των Robinson, Mandleco, Olsen & Hart, (2001), το οποίο
μεταφράστηκε σε ελληνική έκδοση. Το ερωτηματολόγιο σχολικού εκφοβισμού/θυματοποίησης
αποτέλεσε το: «Revised Bullying and Victimization Questionnaire» (BVQ-R) του Olweus,
(1996). Τα ερευνητικά αποτελέσματα ανέδειξαν πως η εμπλοκή μαθητικού και φοιτητικού
πληθυσμού σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και θυματοποίησης συσχετίζεται αρνητικά με
το διαλεκτικό μητρικό και πατρικό στιλ και θετικά με το αυταρχικό και παραχωρητικό μητρικό
και πατρικό στιλ. Το παραχωρητικό μητρικό και πατρικό στιλ είχε μεγαλύτερη συσχέτιση με τον
σχολικό εκφοβισμό. Επιπρόσθετα, βρέθηκε ότι το κυρίαρχο γονικό στιλ και αυτό που εμφανίζει
μεγαλύτερη συσχέτιση με τον σχολικό εκφοβισμό και τη θυματοποίηση ήταν το μητρικό στιλ.
Ωστόσο, μόνο το διαλεκτικό πατρικό στιλ είχε μεγαλύτερη αρνητική συσχέτιση με τη
θυματοποίηση από το διαλεκτικό μητρικό στιλ. Παράλληλα, όσον αφορά τα επίπεδα εμπλοκής
του μαθητικού και φοιτητικού πληθυσμού σε περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και
θυματοποίησης, περισσότερα ήταν τα θύματα και συχνότερη μορφή, ο λεκτικός εκφοβισμός. Τα
αποτελέσματα της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι σημαντικά, καθώς αναδεικνύουν τον
ρόλο των γονικών στιλ στην εκδήλωση της εκφοβιστικής συμπεριφοράς και θυματοποίησης,
αλλά και μπορούν να σταθούν ως αφορμή για την υιοθέτηση του διαλεκτικού γονικού στιλ στην
ανατροφή και την διαπαιδαγώγηση των παιδιών, για την αντιμετώπιση του φαινομένου του
σχολικού εκφοβισμού και της θυματοποίησης. Μάλιστα, η συσχέτιση των γονικών στιλ με την
εμπλοκή του μαθητικού και φοιτητικού πληθυσμού που μελετάται πρώτη φορά, καθιστά την
ερευνητική εργασία μοναδική.
___________________________________________________________________________________
The research present study investigates the relationship between parenting styles and the
involvement of the student population in incidents of school bullying and victimization. The
research sample consists of 165 students of Primary and Secondary Education and also
undergraduate students of all semesters. Specifically, participated 62 elementary school students,
43 undergraduate students, 36 middle school students and high school students. The collection of
the sample was based on the convenience sample and the snowball sample. The questionnaire of
Parenting was: «Parenting Styles and Dimensions Questionnaire» (PSPQ) based on the research
of Robinson, Mandleco, Olsen & Hart, (2001) » which translated in Greek version. The
questionnaire of Bullying/Victimization consists the: «Revised Bullying and Victimization
Questionnaire» (BVQ-R) by Olweus, (1996). The research findings showed that the involvement
of the student population in incidents of bullying and victimization is negatively correlated with
the authoritative maternal and parental style and positively correlate with the authoritarian and
permissive maternal and paternal style. The permissive maternal and parental style has greater
correlation with school bullying. In addition, it was found that the dominant parenting style and
that which shows greater correlation with school bullying and victimization was the maternal
style. However, only the authoritative paternal style has greater negative correlation with
victimization than authoritative maternal style. Alongside, with regard to levels of involvement
of student population in incidents of school bullying and victimization, there were more victims
and the most frequent form was verbal bullying. The research findings of the present study are
important, as they point out the role of the parenting style at the event of bullying behavior and
victimization but can also trigger for the adoption of authoritative parenting style in nurturing
and educating children that counteract the phenomenon of school bullying and victimization. In
fact, the correlation of parenting style with the involvement of student population which is
studied for the first time makes the research unique | en_US |