dc.description.abstract | Η παρούσα μελέτη αφορά την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας της ιστορίας, χρησιμοποιώντας το comic ως εναλλακτική ιστορική πηγή και αφήγηση για το παρελθόν (Historical Educomic). Έτσι, σχεδίασα και υλοποίησα ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την ιστορία της αρχαίας Αθήνας, χρησιμοποιώντας ένα κεφάλαιο από το ιστορικό comic «Η ιστορία του κόσμου σε κόμικς» του Larry Gonick. Το σκεπτικό της προσέγγισής μου ήταν να εξετάσω τη διδακτική δυναμική μιας πηγής που σχετίζεται με την Παιδική Λογοτεχνία και δε μοιάζει με κανένα είδος ιστορικού σχολικού βιβλίου.
Το project υλοποιήθηκε πιλοτικά στην Στ΄ τάξη Δημοτικού, στη Φλώρινα και περιελάμβανε 13 δίωρες διδακτικές συναντήσεις που είχαν ως στόχο να προσεγγίσουν διάφορα θέματα που αφορούν την ιστορία της αρχαίας Αθήνας, όπως η ανάπτυξη της ιδιότητας του πολίτη, η τέχνη, η κοινωνία, ο Περσικός και Πελοποννησιακός Πόλεμος, τα έργα της Ακρόπολης, κλπ. Δημιουργήθηκε, λοιπόν, ένα ανοιχτό περιβάλλον μάθησης για κάθε συνεδρία, που πραγματοποιήθηκε σε τρία στάδια: α. μια εισαγωγή στο ιστορικό πλαίσιο της κάθε θεματικής, β. η μελέτη κάθε θέματος μέσα από το comic ως βασική ιστορική πηγή, γ. δραστηριότητες βιωματικής μάθησης, επίλυσης προβλημάτων και δημιουργικής έκφρασης. Και στα τρία στάδια χρησιμοποιήθηκε ποικιλία πολυτροπικών πηγών και δραστηριοτήτων.
Η αποτελεσματικότητα του project εκτιμήθηκε από τη συλλογή ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων σε μια διαμορφωτική και αθροιστική βάση μέσω της συλλογής test προελέγχου και μετελέγχου. Τα δεδομένα δείχνουν ότι το project βελτίωσε την ιστορική κατανόηση των μαθητών όσον αφορά την δηλωτική, μεθοδολογική και εννοιολογική γνώση και ανέπτυξε την ιστορική σκέψη και τη φιλαναγνωσία τους.
This study concerns the efficacy of teaching history using comics as an alternative historical source and narrative about the past (Historical Educomic). A pilot project was implemented with the scope to present the history of ancient Athens using a chapter from the historical comic “The Cartoon History of the Universe”, written and illustrated by Larry Gonick. The rationale of our approach was to examine the teaching potential of a source associated with children's literature which did not resemble any kind of history textbook.
The project was piloted in a 6th grade primary classroom in Florina, Greece. It included 13 2-hour teaching sessions that aimed to broach upon various topics concerning the history of ancient Athens, such as the development of citizenship, art, society, the Persian and Peloponnesian Wars, works on the Acropolis, etc. An open-inquiry educational environment was created for each session which was performed in three stages: a. an introduction to the historical framework of each topic; b. the study of each topic employing the comic as a basic historical source; c. follow-up activities that engaged students in experiential learning, problem solving and creative expression. In all three stages a variety of multimodal sources and activities were utilized.
The effectiveness and feasibility of the project were estimated by collecting both qualitative and quantitative data on a formative and summative basis through pre- and post-testing. The data suggests that the project improved students’ historical understanding in terms of declarative, procedural and conceptual knowledge and developed their historical thinking and love of reading. | el_GR |