Τα έμφυλα στερεότυπα στο ομαδικό παιχνίδι στο νηπιαγωγείο κι ο ρόλος της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην μετά-κόβιντ εποχή: Εκπαιδευτικό Σενάριο
Abstract
Η παρούσα εργασία εκπονήθηκε στα πλαίσια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με κατεύθυνση τη Δημιουργική Γραφή κι Εκπαίδευση (Creative Writing and Education). Σκοπός της εργασίας ήταν η ανάδειξη των έμφυλων στερεότυπα στο ομαδικό παιχνίδι στο νηπιαγωγείο και του ρόλου της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην μετά-κόβιντ εποχή μέσα από ένα εκπαιδευτικό σενάριο που απευθύνεται σε μαθητές προνήπιου και νηπίου. Η εργασία δομείται σε 2 κεφάλαια, εκ των οποίων το πρώτο αφορά το θεωρητικό μέρος της μελέτης και σ’ αυτό αναλύεται η έννοια του «φύλου» και ο τρόπος που τα παιδιά νηπίου την αντιλαμβάνονται. Στη συνέχεια, αναλύονται οι έμφυλες διαφοροποιήσεις στο νηπιαγωγείο και στο ομαδικό παιχνίδι, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα στερεότυπα μέσα από τους αντιληπτούς ρόλους των φύλων. Ακολούθως, γίνεται αναφορά στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και το περιβαλλοντικό παιχνίδι και στη σημασία ενσωμάτωσης και εδραίωσής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία και αναλύεται η σύνδεσή τους με την εξάλειψη των έμφυλων διακρίσεων. Το δεύτερο κεφάλαιο της μελέτης αφορά την μεθοδολογία, η οποία βασίζεται στην πρόταση και υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού σεναρίου που συνδυάζει τη δυναμική της αφήγησης με εκείνη του παιχνιδιού στο εξωτερικό περιβάλλον και την επίδραση αυτών στην καταπολέμηση των έμφυλων προκαταλήψεων κατά την προσχολική ηλικία.
This thesis was prepared within the framework of the master’s Program "Creative Writing" of the University of Western Macedonia with a focus on Creative Writing and Education. The purpose of the work was to highlight gender stereotypes in group play in kindergarten and the role of environmental education in the post-Covid era through an educational scenario aimed at pre-kindergarten and kindergarten students. The work is structured in 2 chapters, of which the first one concerns the theoretical part of the study and in it the concept of "gender" and the way toddlers perceive it are analyzed. Gender differences in kindergarten and group play are then analyzed, with particular emphasis on stereotyping through perceived gender roles. Next, reference is made to environmental education and environmental play and the importance of their integration and consolidation in the educational process, and their connection with the elimination of gender discrimination is analyzed. The second chapter of the study concerns the methodology, which is based on the proposal and implementation of an educational scenario that combines the dynamics of storytelling with that of play in the external environment and the effect of these in combating gender prejudices during preschool age.