Το ταξίδι στη Χώρα των Ιδεών: Σεμινάριο μυθιστορηματικής γραφής σε ενήλικες σε Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής, στο πλαίσιο προγραμμάτων Δια Βίου Εκπαίδευσης
Abstract
Μέσα από τη Δημιουργική Γραφή οι ενήλικες μπορούν να εξερευνήσουν ιδέες και να τις μετατρέψουν σε ιστορίες. Ταξιδεύοντας στη Χώρα των Ιδεών, οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο της Δημιουργικής Γραφής, βρίσκουν εκείνη την ιδέα που τους εμπνέει και με την βοήθεια της καθοδηγήτριας και αρωγού, την αναπτύσσουν και γράφουν το δικό τους μυθιστόρημα. Η παρούσα εργασία δίνει ένα διδακτικό σενάριο για ενήλικες, με θέμα την μυθιστορηματική γραφή, στο πλαίσιο ενός προγράμματος δια βίου εκπαίδευσης. Είναι μια πρόταση διδασκαλίας που δεν έχει ακόμα δώσει στοιχεία για την αποτελεσματικότητα της. Είναι σε αρχικό στάδιο.
Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύονται οι έννοιες, «Δια βίου Εκπαίδευση», «Πώς μαθαίνουν οι ενήλικες», «Δημιουργική Γραφή» και «Μεγάλη Φόρμα». Το ταξίδι στον χρόνο και η ανάλυση της κάθε έννοιας είναι το θεωρητικό θεμέλιο της παρούσας προσπάθειας.
Στο δεύτερο κεφάλαιο δίνονται πληροφορίες σχετικά με την οργάνωση του εργαστηρίου, όπως σε ποιο κοινό απευθύνεται το συγκεκριμένο σεμινάριο μυθιστορηματικής γραφής, τις μεθόδους και τα εργαλεία διδασκαλίας και την οργάνωση του χώρου. Τέλος δίνεται ο τρόπος οργάνωσης του σεμιναρίου αναλυτικά και το πρόγραμμα συναντήσεων.
Στο τρίτο κεφάλαιο, που αποτελεί το δημιουργικό μέρος αυτής της εργασίας, παρουσιάζεται η ενότητα των συναντήσεων με το όνομα «Εργαλειοθήκη», που είναι μέρος των συναντήσεων στο Προσυγγραφικό στάδιο του σεμιναρίου. Δίνεται θεωρία, ένα αφηγηματικό παράδειγμα και μια δραστηριότητα επάνω στο σκηνικό, στους χαρακτήρες, στην πλοκή και στην αφηγηματολογία. Από την αφηγηματολογία, λόγω της μεγάλης έκτασης του αντικειμένου, έχουν επιλεχθεί μόνο η αφηγηματική τεχνική του διαλόγου και της περιγραφής.
Creative Writing helps adults explore ideas and turn them into stories. A Creative Writing Workshop offers a journey to the Land of Ideas. The participants may be inspired to develop and write their own novel. This thesis proposes a teaching scenario for adults. It is not yet tested; thus, it has not yet provided evidence of its effectiveness.
The first chapter is dedicated to the subjects 'Lifelong Learning', 'How Adults Learn', 'Creative Writing' and 'Novel'. Their meanings are analyzed and a short chronicle for each subject is provided.
Τhe second chapter refers to the organization of the workshop, specifically to the participants’ target-group, the teaching methodology and tools and the organization of the physical space. Furthermore, details on the meeting schedule and the planning of the seminar are provided.
The third chapter is the creative part of the thesis. It presents the Pre-writing stage part of the workshop, called the “Toolbox”. During these meetings, writing techniques are provided to the participants, supported with theory, a narrative example and a writing exercise. Setting, characters, plot and narratology are presented. Due to the vast volume of narrative techniques, only dialogue and descriptive writing are selected and presented.