dc.description.abstract | Τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί ως σημαντικό ζήτημα η Τυφλότητα απέναντι στα φυτά
(εφεξής ΤΑΦΥ). Πρόκειται για ένα φαινόμενο που απασχολεί την επιστημονική κοινότητα και
σχετίζεται με την υποτίμηση των φυτών σε σχέση με τα ζώα. Ταυτόχρονα, επιστημονικό
ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι ιδιότητες των φυτών σε επίπεδο νανοκλίμακας, όπως η υπερυδροφοβικότητα και ο αυτοκαθαρισμός των φύλλων του λωτού. Η παρούσα εργασία επιχειρεί
την καταπολέμηση του φαινόμενου της ΤΑΦΥ μέσα από την διδασκαλία του φαινόμενου του
λωτού. Το εκπαιδευτικό υλικό που προτείνεται απευθύνεται σε μαθητές/τριες χαμηλού
κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου της Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού σχολείου μιας αστικής περιοχής.
Σχετικά με την ΤΑΦΥ, επιχειρήθηκε να καταπολεμηθεί 1) η αδυναμία επεξήγησης των
βιολογικών διαδικασιών ανάπτυξης των φυτικών οργανισμών, 2) η έλλειψη ευαισθησίας στις
αισθητικές ιδιότητες των φυτών και στις δομές τους, 3) η υποτίμηση αξίας των φυτών στη
καθημερινή ζωή των ανθρώπων και 4) η αδυναμία παρατήρησης των φυτών στην καθημερινή
ζωή και στο περιβάλλον του ατόμου. Σχετικά με τη Νανοεπιστήμη - Νανοτεχνολογία (εφεξής
Ν- ΕΤ), αναμένεται μετά την εφαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού οι μαθητές/τριες να είναι
ικανοί να ορίζουν τη Ν- ΕΤ και να αναγνωρίζουν και να εξηγούν το φαινόμενο του λωτού με
επιστημονικούς όρους. Στο ερευνητικό μέρος οι μαθητές/τριες πραγματοποίησαν διερευνητικές
πειραματικές δραστηριότητες μέσα από τις οποίες παρατήρησαν και μελέτησαν τη
συμπεριφορά της σταγόνας νερού καθώς κυλά σε επιφάνειες φυτικών οργανισμών.
Εξερεύνησαν και ταξινόμησαν τα φυτά της περιοχής τους, ώστε να τα αναδειχθεί η αξία
ύπαρξής τους. Τέλος, εξοικειώθηκαν με εργαλεία εργαστηρίου καθώς και με ψηφιακά μέσα. Τα
αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η εφαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού σχετικά με το
φαινόμενο του λωτού ενίσχυσε τον νανογραμματισμό των μαθητών/ τριών της Ε Δημοτικού
σχετικά με την εξήγηση της υπερ- υδροφοβικότητας και του αυτοκαθαρισμού, καθώς και τον
ορισμό της Νανοτεχνολογίας, ωστόσο δεν συνέβαλε στην καταπολέμηση της ΤΑΦΥ.
Αντίστοιχα, το εκπαιδευτικό υλικό ενίσχυσε την παρατήρηση των φυτών στον περιβάλλοντα
χώρο των μαθητών/ τριών της ΣΤ τάξης, καθώς και τον νανογραμματισμό τους σχετικά με την
εξήγηση του φαινόμενου του λωτού σε φυτικούς οργανισμούς και τεχνητά προϊόντα. Ωστόσο,
6
η μελέτη έχει κάποιους περιορισμούς, όπως ο μικρός αριθμός του πληθυσμού που
συμπεριλήφθηκε, η μικρή διάρκεια της παρέμβασης, η απουσία τεχνογνωσίας εκ μέρους των
μαθητών/τριών, η έλλειψη εργαστηρίου φυσικής στο σχολείο, καθώς και τα προσωπικά
χαρακτηριστικά των μαθητών. Μελλοντικά, θα μπορούσαν να ενταχθούν περισσότεροι μαθητές
από διαφορετικά σχολεία και με διαφορετική κοινωνικοοικονιμική θέση, ώστε να εξαχθούν πιο
ασφαλή συμπεράσματα
________________________________________________________________________________________
In recent years, blindness towards plants has emerged as an important issue. It is a modern
phenomenon that concerns the scientific community and it is it s associated with plants and
their general underestimation in relation to animals. In the meanwhile, plant properties
especially at the nanoscale level, such as the super- hydrophobicity and self-cleaning of lotus
leaves, are noteworthy. This paper investigates the phenomenon of blindness towards plants and
its fight through the application of teaching material of the lotus phenomenon. The teaching
material that has been used is addressed to immigrants and refugees students of the 5th and 6th
grade of an urban primary school. With regard to plants blindness, researcher attempted to
combat 1) the inability to explain the biological processes of growth of plant organisms, 2) the
lack of sensitivity to the aesthetic properties of plants and their structures, 3) the indifference to
the value of plants in people's daily lives, and 4) the inability of observation of plants in daily
life and in the person's environment. With regard to Nanoscience – Nanotechnology, it’s it is
expected that students will be able to observe and explain the lotus effect scientifically. At an
experimental level, the students carried out experiments through which they observed and
studied the behavior of the drop of water as it rolls on the surfaces of plant organisms and
explored and classified the plants in their area so as to relate them to their existence value.
Finally, they became familiar with laboratory tools as well as digital media. Specifically, the
results of the study showed that the application of the educational material on the lotus effect
reinforced the nanoliteracy of 5th grade Primary School students regarding the explanation of
hyper-hydrophobicity and self-purification, as well as the definition of Nanotechnology, but did
not contribute to the fight against plants blindness. However, students cultivated their
nanoliteracy as the questions about the explanation of lotus effect and the definition of
Nanotechnology were observed statistically significant difference. Similarly, the educational
material enhanced the observation of plants in the surrounding area of 6th grade students, as
well as their nanoliteracy regarding the explanation of the lotus effect in plant organisms and
artificial products. However, we must mention that during the meetings the students of both
classes were excited when they were asked to look for plants based on their morphology in the
8
surrounding area. However, the study has some limitations such as the small number of the
population included, the short duration of the intervention, the absence of expertise on the part
of the students and equipment, as well as the personal characteristics of the students. In the
future, more students from different schools and of different socio-economic status could be
included in order to draw more reliable conclusions. | en_US |