Χρηματοοικονομική ανάλυση οργανισμών λιμένος Πειραιά και Θεσσαλονίκης 2016 - 2020
Abstract
Σε αυτή την εργασία θα μιλήσουμε για την χρηματοοικονομική ανάλυση της λειτουργίας των Λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο, θα αναφερθούμε στην ιστορία του λιμένος Πειραιά, όπου, είναι το μεγαλύτερο στη χώρα μας και συνδέεται με τα νησιά της, δεχόμενο πλοία απ` όλη τη Μεσόγειο και τη βόρεια Ευρώπη. Ήδη, από το 1834 αρχίζει να λειτουργεί και, σταδιακά, και με τη σύνδεση με οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο με την Αθήνα, συνεχίζονται τα έργα υποδομής.. Αναφορικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αυτό, από το 316 π.Χ. που ιδρύθηκε η πόλη έως σήμερα, αποτελεί το σημαντικότερο μακεδονικό λιμάνι και ένα από τα σημαντικότερα της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Διαθέτει πληθώρα εγκαταστάσεων για ποικίλες δραστηριότητες και εξαιρετικές οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Ο Πειραιάς διευκολύνει το διεθνές εμπόριο, την εθνική οικονομία, το επιβατικό κοινό, το εργατικό δυναμικό του και τους επενδυτές του. Όμοια και η Θεσσαλονίκη παρέχει ασφάλεια στη διακίνηση φορτίων και αποτελεσματικές υπηρεσίες στους πελάτες της. Έπειτα, θα αναφερθεί η στρατηγική και το όραμα των λιμένων, το πρόγραμμα ανάπτυξης της Cosco που εδώ και πάνω από μια δεκαετία τόνωσε την τοπική οικονομία του Πειραιά. Επίσης, θα μιλήσουμε και για τις επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά και η συμμετοχή του σε ευρωπαϊκά προγράμματα και ερευνητικά έργα. Σχετικά με την επένδυση, αφορά την απόκτηση αγαθού με τη δέσμευση κεφαλαίου και αυτό σημαίνει ότι η ελπίδα αποκόμισης ωφελειών αφορά όχι το παρόν αλλά το μέλλον. Οι λιμενικές επενδύσεις διακρίνονται ανάλογα με το φορέα υλοποίησής τους, το σκοπό τους, το χρόνο κατασκευής ή εκμετάλλευσης και τη φύση του αγαθού και στοχεύουν στα υψηλά επίπεδα απόδοσης του κεφαλαίου, παρά τα όποια μειονεκτήματα του στόχου αυτού. Πάντως, οι λιμενικές επενδύσεις ενδυναμώνουν την οικονομία, αν και η παραγωγή τους κοστίζει, παρέχοντας ποιοτικές υπηρεσίες σε συνάρτηση με τα οικονομικά της λιμενικής επιχείρησης και τους στόχους του επιχειρηματία. Ακολούθως, θα εξηγηθεί η έννοια του «πράσινου» λιμανιού της Μεσογείου και το κεφάλαιο θα ολοκληρωθεί με την ανάλυση Swot των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Στο δεύτερο κεφάλαιο θα αναπτυχθεί το θεωρητικό πλαίσιο των αριθμοδεικτών, δηλαδή οι βασικές έννοιες και οι κατηγορίες τους, όπως είναι οι αριθμοδείκτες Αποδοτικότητας, Ρευστότητας, Βιωσιμότητας, Δραστηριότητας και το τυπολόγιο τους. Οι αριθμοδείκτες συντελούν στην αποτίμηση της παραγωγικότητας μιας επιχείρησης και στην ορθή αξιοποίηση των πόρων της και γι` αυτό χρησιμεύουν στους επενδυτές της. Φυσικά, και αυτοί είναι ενδεικτικοί και όχι αποδεικτικοί για τη λειτουργία της. Έτσι, το κέρδος αποτελεί το σημαντικότερο μέτρο της αποδοτικότητας μιας επιχείρησης. Επιπλέον, ο αριθμοδείκτης ρευστότητας αφορά την ικανότητα μιας επιχείρησης ν` ανταποκρίνεται στις βραχυχρόνιες υποχρεώσεις της. Και η ρευστότητα διαθέτει τους επιμέρους αριθμοδείκτες της. Επίσης, ο αριθμοδείκτης βιωσιμότητας αφορά τη μακροχρόνια ανταπόκριση μιας επιχείρησης στις υποχρεώσεις της, και ο αριθμοδείκτης δραστηριότητας αφορά την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας μιας επιχείρησης. Τέλος, ακολουθούν οι δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις κατά ΕΛΠ και ΔΛΠ, αλλά και οι πίνακες και τα γραφήματα για κάθε εταιρεία ξεχωριστά όπου απεικονίζουν την πορεία του κάθε αριθμοδείκτη που χρησιμοποιεί η εταιρεία.