Μελέτη και αξιολόγηση εφαρμογών εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας που συμβάλλουν στην εξ' αποστάσεως εκπαίδευση
Abstract
Θεωρητικό υπόβαθρο: Οι τεχνολογίες AR & VR αποτελούν ένα εκ των πλέον σύγχρονων βοηθημάτων στην εκπαίδευση και υπάρχει πληθώρα μελετών οι οποίες υποστηρίζουν συγκεκριμένες πτυχές της συνδρομής τους στους μαθητές. Μάλιστα, υποστηρίζεται πως δε βοηθούν μόνο σε επίπεδο εμπλουτισμού των γνώσεων ή βελτίωσης των δεξιοτήτων αλλά και σε ζητήματα μείωσης της μαθητικής κατάθλιψης ή διεύρυνσης των συνεργασιών ανάμεσα στους μαθητές.
Σκοπός: Η παρούσα εργασία επιδιώκει να εντοπίσει και καταγράψει τις σύγχρονες τεχνολογίες AR & VR που αξιοποιούν οι εκπαιδευτικοί σε δείγμα ελληνικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, καθώς και την άποψή τους για τη βοήθεια που παρέχουν σε συγκεκριμένα ζητήματα και δει στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση
Μεθοδολογία: Κατασκευάστηκε αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο, ελλείψει έγκυρου, μέσα από τη συρραφή ερωτηματολογίων που έχουν χρησιμοποιηθεί σε παλιότερες μελέτες. Διατέθηκε ελεύθερα προς απάντηση, με εθελοντική συμμετοχή, σε ομάδες εκπαιδευτικών και τα αποτελέσματα αναλύθηκαν με τη βοήθεια του στατιστικού πακέτου SPSS v.28. Διεξήχθη έλεγχος Χ2-ανεξαρτησίας, πέραν της περιγραφικής παρουσίασης των απαντήσεων όλων των κατηγοριών.
Αποτελέσματα: Διαπιστώθηκε ότι δε γίνεται τακτική χρήση των τεχνολογιών AR & VR στην εκπαίδευση, γενικά, πόσο δε μάλλον στην εξ’ αποστάσεως μορφή της. Οι πλέον γνωστές ωστόσο από τις τεχνολογίες αυτές, παραμένουν άγνωστες στους περισσότερους συμμετέχοντες. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως πράγματι αυτές οι τεχνολογίες θα μπορούσαν να συνδράμουν θετικά σε μια σειρά ζητημάτων όσον αφορά την απόκτηση γνώσεων και τη βελτίωση δεξιοτήτων. Τέλος, οι άνδρες διαπιστώθηκε ότι τις θεωρούν ιδανική λύση για βελτίωση της ξένης γλώσσας, οι πιο έμπειροι εκπαιδευτικοί πιστεύουν στη θετική τους συνδρομή στη γνώση και οι εκπαιδευτικοί της Γ΄θμιας εκπαίδευσης επίσης τις θεωρούν ικανοποιητικά εργαλεία για απόκτηση βαθύτερης γνώσης, σε σύγκριση με τους λοιπούς συναδέλφους των άλλων βαθμίδων εκπαίδευσης. Η τακτική χρήση αυτών των τεχνολογιών βοηθά να σχηματιστεί καλύτερη εικόνα όσον αφορά τη βοήθεια που προσφέρουν στην εκπαίδευση, ενώ οι συμμετέχοντες που αξιοποιούν τη δια ζώσης μορφή της, έχουν θετικότερη άποψη, πιθανότατα λόγω της σχεδόν μη-χρήσης των τεχνολογιών στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Theoretical background: AR & VR technologies constitute one of the most modern assistance tools in education, and there are plenty of studies that back specific aspects of their assistance offered to students. Moreover, it is also mentioned that they do not just help the enrichment of knowledge or the enhancement of capabilities but also fight student depression and expand collaboration between them.
Purpose: The present study seeks to identify and record modern AR & VR technologies used by teachers/educators in a sample of Greek education organizations, as well as their point of view concerning the assistance offered towards specific issues, regarding distance learning.
Methodology: A self-made questionnaire had been constructed, in the absence of a valid one, by stitching together questionnaires which have been used to previous studies. This tool was made freely available for voluntary participation and response, to group of teachers, while results were analyzed using the SPSS v.28 statistical package. A X2-test of independence has been conducted, in addition to the descriptive presentation of the answers of every category.
Results: It has been found out that there is no regular usage of AR & VR technologies in education, in general, let alone in its distance type. However, the most well-known of these technologies could positively contribute towards a series of aspects, regarding knowledge acquiring, and skill improvement, as well. Finally, it has been found out that men consider (more than women) these technologies as an ideal solution for foreign language education, the most experienced teachers deeply believe that these technologies positively contribute towards knowledge acquiring, and teachers of the Third-Degree Education level also consider them as satisfactory tools for deeper knowledge, compared to the rest of their colleagues, in other degree education levels. In addition to these results, regular usage of such technologies helps forming of a better image concerning the assistance offered to education, while participants who mostly use live form of education, seem to state a more positive point of view, probably due to its almost non-usage of these technologies in distant learning education.