Tο χρονικό του εβραϊκού Ολοκαυτώματος. Προτεινόμενες δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής στο Γυμνάσιο με βάση το εφηβικό μυθιστόρημα «κόκκινη μεταξωτή κορδέλα» της lucy Αdlington
Abstract
Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η προσπάθεια διδακτικής προσέγγισης του εβραϊκού Ολοκαυτώματος μέσω του μαθήματος της Νεοελληνικής λογοτεχνίας με την αξιοποίηση αυτοτελούς μυθιστορήματος για εφήβους. Αρχικά παρουσιάζεται η ιστορική ανίχνευση της διαχρονικής δίωξης των Εβραίων με τις ιστορικές της μεταπλάσεις προϊόντος του χρόνου, ως αντιιουδαϊσµός, αντιεβραϊσμός κατά τον ευρωπαϊκό μεσαίωνα, σταδιακά ως αντισημιτισμός που οδήγησε στη θηριωδία του Ναζιστικού Γ Ράιχ και στη μεταπολεμική εποχή ως αντισιωνισμός και εβραιοφοβία. Γίνεται αναφορά στις ελληνικές εβραϊκές κοινότητες που η πλειοψηφία των μελών τους αφανίστηκε στα στρατόπεδα εξόντωσης. Ο τρόπος έπειτα που το Ολοκαύτωμα των Εβραίων εγχαράσσεται στη μνήμη των ανθρώπων μέχρι σήμερα, η έκφραση του «τραύματος» μέσω μαρτυριών των επιζησάντων μετά την αναγκαία σιωπή και ο απόηχος στη λογοτεχνία. Η εργασία απαρτίζεται από δύο μέρη, το θεωρητικό, όπου παρουσιάζονται, όπως προαναφέρθηκε οι απαραίτητες ιστορικές και γραμματειακές πληροφορίες του Ολοκαυτώματος, στη συνέχεια ορίζεται το ιδιαίτερο είδος της εφηβικής λογοτεχνίας και η Δημιουργική Γραφή ως συστατικό της λογοτεχνικής ανάγνωσης. Τονίζεται πως αποτελεί τρόπο σχεδιασμού της μάθησης, διδακτική προσέγγιση για τη λογοτεχνική κριτική ανάγνωση και την κατανόηση της δόμησης ενός ολόκληρου έργου, προωθείται η καλλιέργεια της λογοτεχνικής επάρκειας των μαθητών ως αναγνώστες, η ανάπτυξη διεργασίας για αντιλήψεις και στερεότυπα, η αισθητική απόλαυση. Στο δεύτερο δημιουργικό μέρος της εργασίας παρουσιάζονται η αξία της διδασκαλίας του αυτοτελούς εκτενούς έργου που με βάση τα Nέα Προγράμματα Σπουδών καλλιεργεί τη φιλαναγνωσία. Έπειτα προτεινόμενες ασκήσεις Δημιουργικής Γραφής στο μυθιστόρημα «Κόκκινη μεταξωτή κορδέλα» της Lucy Adlington στο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας της Γ Γυμνασίου. Το επιλεχθέν εφηβικό μυθιστόρημα που η πλοκή του εκτυλίσσεται στον χώρο του στρατοπέδου Άουσβιτς με πρωταγωνίστρια μια έφηβη βασίζεται στο ιστορικό γεγονός του εβραϊκού Ολοκαυτώματος. Oι έφηβοι μαθητές μπορούν μέσω της επιλογής του συγκεκριμένου αυτοτελούς έργου να νοηματοδοτήσουν τη μνήμη του ιστορικού γεγονότος του Ολοκαυτώματος με τη συνδρομή της θεραπαινίδας τέχνης του λόγου, έτσι, ώστε το «ανείπωτο» ιστορικό γεγονός να μπορεί να «μιληθεί» χωρίς, όσο είναι δυνατόν, την πλήρη έκθεση των εφήβων μαθητών στα σκοτάδια της φρίκης του.
Abstract
In the present thesis, an attempt is made to approach the Jewish Holocaust through the course of Modern Greek literature using a self-contained novel for teenagers. Initially, we introduced the historical tracing of the eternal persecution of the Jews with its historical metamorphosis as a product of time is attempted, as anti-Judaism, anti-Jewishness during the European Middle Ages, gradually as anti-Semitism that led to the atrocities of the Nazi Third Reich and in the post-war era as anti-Zionism and Jew-phobia. Reference is made to the Greek Jewish communities, the majority of whose members perished in the extermination camps. The way in which the Holocaust of the Jews is imprinted in the memory of people to this day, the expression of the "trauma" through the testimonies of the survivors after the necessary silence and the echo in literature. The work consists of two parts, the theoretical part, where the necessary historical and literary information of the Holocaust is presented, as mentioned above, then the particular genre of adolescent literature and Creative Writing as a component of literary reading are defined. Ιt is emphasized that creative writing is a way of planning learning and a didactic approach for literary critical reading and understanding the construction of an entire work, cultivating their literary proficiency as readers, developing a process for perceptions and stereotypes and love of reading. Thus, in the second part, the creative one presents the value of teaching independent work according to the new curricula, the value of the independent work is emphasized, while it cultivates literacy, critical thinking and aesthetic enjoyment and afterwards there are suggested creative writing exercises on the novel "Red Silk Ribbon" by Lucy Adlington in the context of the Middle School Literature course. The selected teenage novel set in Auschwitz with a teenage girl as the main character the one of the Jewish Holocaust. Since adolescent students can also give a meaning to the memory of the historical event of the Holocaust with the assistance of speech therapy, so that the "unspoken" historical event can " be spoken' without, as far as possible, exposing the adolescent students to the darkness of its horror.