dc.description.abstract | Στόχος της εργασίας είναι η ανάδειξη κάποιων κατηγοριών-θεμάτων που αφορούν τη γλώσσα μέσα από άρθρα του περιοδικού «Φιλόλογος», τα οποία μπορούν να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να τα αξιοποιήσουν στη διδασκαλία του μαθήματος. Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να γνωρίζουν πολύ καλά το αντικείμενο της διδασκαλίας τους και πιο συγκεκριμένα ό,τι έχει σχέση με το μάθημα της γλώσσας. Τα δέκα κεφάλαια της συγκεκριμένης εργασίας αποτελούν βασικά θέματα για τη γλωσσική και διδακτική αξιοποίησή τους.
Το πρώτο κεφάλαιο αναδεικνύει σε ποιες κατηγορίες ουσιαστικών μπορεί να εφαρμοστεί ένα επίθημα και συγκεκριμένα ποιες ιδιότητες έχουν τα επιθήματα -ιάτικ(ος), -ιν(ός), -ίστικ(ος) και -ιν(ος).
Το δεύτερο κεφάλαιο ορίζει το φαινόμενο της αποκοπής και τη δημιουργία νέων λεξικών τύπων, οι οποίοι πολλές φορές αντικαθιστούν τους παλιούς τύπους.
Το τρίτο κεφάλαιο απαντά στο ερώτημα αν το λόγιο επίπεδο είναι ευχή ή κατάρα και πόσο αναγκαίο είναι στη νέα ελληνική γλώσσα.
Το τέταρτο κεφάλαιο επεξηγεί τη διαφορά στη χρήση των προθετικών επιρρημάτων ως και σαν και πότε πρέπει να χρησιμοποιείται το καθένα.
Το πέμπτο κεφάλαιο αναλύει τη μορφολογία των λέξεων (κλιτική, παραγωγική) και τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν τα άτομα που έχουν προβλήματα με τον εγκεφαλικό επεξεργαστή τους.
Το έκτο κεφάλαιο πραγματεύεται την παράλληλη προσέγγιση της γλωσσικής και εικονικής δημιουργίας, η οποία μαζί με τη διαθεματικότητα βοηθά στη συμμετοχή, την κριτική σκέψη και το ομαδοσυνεργατικό πνεύμα των μαθητών/τριών.
Το έβδομο κεφάλαιο αναδεικνύει τη διδασκαλία της επιχειρηματολογίας με προτεινόμενα σενάρια διδασκαλίας.
Το όγδοο κεφάλαιο επισημαίνει την έννοια της προφορικότητας καθώς και τα λάθη αυτά των μαθητών/τριών στον προφορικό και γραπτό λόγο.
Το ένατο κεφάλαιο αναφέρεται στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας και των προϋποθέσεων που είναι απαραίτητες για τον τρόπο αυτόν διδασκαλίας.
Τέλος, το δέκατο κεφάλαιο αναλύει τα χαρακτηριστικά των ψηφιακών κειμένων αντιπαραβάλλοντάς τα με τα παραδοσιακά (έντυπα) κείμενα, καθώς και τη διδακτική αξιοποίηση των πρώτων.
Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε είναι η έρευνα των πιο πρόσφατων δέκα τευχών του περιοδικού από τα οποία επιλέχθηκαν τα συγκεκριμένα 10 άρθρα (τεύχη 171/2-180 των ετών 2018-2021) που αφορούν τη Γλώσσα και τη διδακτική αξιοποίησή τους στη διδασκαλία. Έγινε επιλεγμένη, σχολιασμένη βιβλιογραφία και αρθρογραφία από την ερευνήτρια, στα πλαίσια μιας αρθροπαρουσίασης.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________ The aim of the work is to highlight some categories-topics related to the language through articles of the magazine ‘Philologos’, which can help teachers to utilize them in the teaching of the course. Primary education teachers must know very well the subject of their teaching and more specifically everything related to the language course. The ten chapters of this work are basic topics for their linguistic and didactic use.
The first chapter highlights which categories of nouns a suffix can be applied to and specifically what properties the suffixes -iatik(os), -in(os), -istik(os) and -in(os) have.
The second chapter defines the phenomenon of clipping and the creation of new lexical types, which often replace the old types.
The third chapter answers the question of whether the scholarly level is a blessing or a curse and how necessary it is in the new Greek language.
The fourth chapter explains the difference in the use of prepositional adverbs as and how and when each should be used.
The fifth chapter analyzes the morphology of words (inflectional, productive) and the difficulty faced by people who have problems with their brain processor.
The sixth chapter deals with the parallel approach of language and virtual creation, which together with intersubjectivity helps students' participation, critical thinking and teamwork.
The seventh chapter highlights the teaching of argumentation with suggested teaching scenarios.
The eighth chapter points out the concept of orality as well as the mistakes of the students in the oral and written language.
The ninth chapter refers to the use of digital technology and the prerequisites necessary for this method of teaching.
Finally, the tenth chapter analyzes the characteristics of digital texts by contrasting them with traditional (printed) texts, as well as the didactic use of the former. | en_US |