Τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας και εκπαίδευση. Δημιουργία πιλοτικής εφαρμογής για την υποβοήθηση μαθημάτων του δημοτικού
Abstract
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την έννοια της επαυξημένης
πραγματικότητας, ως μια σύγχρονη τεχνολογία, σε συνδυασμό με την εκπαίδευση και
τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να λειτουργήσουν προς ενίσχυση της διδασκαλίας
στο δημοτικό. Ως εκ τούτου, διαιρείται σε δυο μέρη.
Το θεωρητικό κομμάτι εξετάζει την έννοια, την ιστορία, τα τεχνικά
χαρακτηριστικά και τα πεδία εφαρμογής της επαυξημένης πραγματικότητας, ενώ στη
συνέχεια περιγράφονται οι θεωρίες μάθησης και η πορεία εξέλιξης της διδασκαλίας
των Φυσικών Επιστημών. Από τα παραπάνω, προκύπτει ο σχεδιασμός της πιλοτικής
εφαρμογής, η οποία εμπλουτίζει με στοιχεία επαυξημένης πραγματικότητας τη
διδακτική ενότητα «Πεπτικό Σύστημα» της ε’ τάξης και παρουσιάζεται ως πρότυπο
για την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών και την ανάδειξη τους σε πολύτιμο
εκπαιδευτικό εργαλείο.
Η προτεινόμενη εφαρμογή στηρίζεται στο κονστρουκτιβιστικό μοντέλο
διδασκαλίας και την πολυμεσική θεωρία μάθησης του Mayer και μελετά τον
κατάλληλο συνδυασμό στοιχείων, τα οφέλη του εκπαιδευτικού σχεδιασμού και τον
τρόπο ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας της προσθήκης της τεχνολογίας AR.
Σκοπός αποτελεί να προσφέρει μια πολυμεσική εμπειρία επαυξημένης
πραγματικότητας με τη χρήση του λογισμικού Blippar και να υπογραμμίσει την
εκπαιδευτική ανάγκη ενός διαφοροποιημένου και ενισχυμένου τύπου περιεχομένου.
Τα αποτελέσματα που προκύπτουν αναφέρονται στη σημασία της διασφάλισης
ποικιλίας οπτικών και λεκτικών στοιχείων για ένα δυναμικό περιβάλλον μάθησης,
στην καλλιέργεια και ενδυνάμωση των γνωστικών, συναισθηματικών και
ψυχοκινητικών δεξιοτήτων των μαθητών ως κύρια οφέλη και στην παγίωση των
τεχνολογίας AR στη διδακτική πρακτική μέσα από τις σχεδιαστικές αρχές της
πολυμεσικής μάθησης. Τέλος, η εργασία ολοκληρώνεται με προτάσεις βελτίωσης και
μελλοντικής ερευνητικής συνέχεια βάσει των αποτελεσμάτων που προηγήθηκαν.____________________________________________________________________________________________________________________________ This paper examines the concept of augmented reality, as a modern technology, in
conjunction with education and how it can work to enhance primary school teaching.
Therefore, it is divided into two parts.
The theoretical part examines the concept of history, technical characteristics and
fields of application of augmented reality, while then the learning theories and the
evolution of the teaching of Natural Sciences are described. From the above, the
design of the pilot application emerges, which enriches with augmented reality
elements, the didactic unit "Digestive System" of the fifth grade that is presented as a
model for the integration of new technologies and their emergence as a valuable
educational tool.
The proposed application draws on constructivism teaching model and Mayer's
multimedia learning theory and studies the appropriate combination of elements, the
benefits of educational design and how to enhance the effectiveness of the addition of
AR technology. The aim is to provide a multimedia augmented reality experience
using Blippar software and to highlight the educational need for a differentiated and
enhanced content type.
The results refer to the importance of ensuring a variety of visual and verbal elements
for a dynamic learning environment, to cultivate and enhance students' cognitive,
emotional and psychomotor skills as main benefits and to consolidate AR technology
in teaching practice through design principles of multimedia learning. Finally, the
work is completed with suggestions for improvement and future research follow-up
based on the previous results.