Ρεμπέτικο και Δημιουργική Γραφή στο 3ο ΣΔΕ Θεσσαλονίκης (Φυλακές Διαβατών)
Abstract
Η παρούσα εργασία εξετάζει την σχέση μεταξύ του ρεμπέτικου τραγουδιού και της διαδικασίας επανένταξης και εκπαίδευσης των φυλακισμένων μέσα από την αξιοποίησή του στο πλαίσιο του προγράμματος δημιουργικής γραφής που εφαρμόζεται στο 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης ( ΦυλακέςΔιαβατών). Η εργασία εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η Δημιουργική Γραφή και το ρεμπέτικο τραγούδι μπορούν να ενισχύσουν την επανένταξη εγκλείστων μαθητών. Η δημιουργική γραφή αποτελεί ένα εργαλείο αυτογνωσίας και αυτοαποδοχής, βοηθώντας τους μαθητές να εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα και να ανακαλύψουν νέες πτυχές της προσωπικότητάς τους. Το ρεμπέτικο, περιγράφοντας τη ζωή των ανθρώπων του περιθωρίου και τις δυσκολίες στις φυλακές, επιτρέπει την ταύτιση των φυλακισμένων με τις περιγραφόμενες ιστορίες και συναισθήματα. Η εργασία εστιάζει στην επίδραση αυτών των δραστηριοτήτων στην αυτογνωσία, στη συναισθηματική αντίδραση κατά τη δημιουργία ενός ρεμπέτικου τραγουδιού, στις επιπτώσεις της συμμετοχής στο πρόγραμμα στην επανένταξη των φυλακισμένων στην κοινωνία και στον τρόπο με τον οποίο αυτές οι δραστηριότητες μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη νέων στόχων και δεξιοτήτων. Τα συμπεράσματα υπογραμμίζουν τη σημασία της δημιουργικής γραφής ως μέσο επανένταξης για τους φυλακισμένους μαθητές.
This paper examines the relationship between the rebetikο song and the process of reintegration and education of the imprisoned through its utilization in the context of the Creative Writing program applied at the 3rd Second Chance School of Thessaloniki (Diavata Prison). The paper examines how creative writing and rebetiko singing can enhance the reintegration of incarcerated students. Creative writing is a tool for self-awareness and self-acceptance, helping students express thoughts and feelings and discover new aspects of their personality. Rebetiko, describing the life of marginal people and the hardships in prisons, allows the prisoners to identify with the stories and emotions described. The paper focuses on the impact of these activities on self-awareness, the emotional reaction when creating a rebetiko song, the effects of participating in the program on the reintegration of prisoners into society, and how these activities can contribute to the development of new goals and skills. The findings highlight the importance of creative writing as a means of reintegration for incarcerated students.