Ο θεσμός της σχολικής διαμεσολάβησης – Θεωρία και έρευνα μελέτης περίπτωσης
Abstract
Οι συγκρούσεις είναι ένα καθημερινό φαινόμενο. Υπήρχαν και υπάρχουν όπου υπάρχουν άνθρωποι. Πεδίο συχνών συγκρούσεων είναι και το σχολείο. Τα φαινόμενα της σχολικής βίας και του εκφοβισμού φαίνεται να αυξάνονται συστηματικά. Πολλά προγράμματα πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής βίας έχουν εφαρμοστεί κατά καιρούς. Μέσα από τη διεθνή βιβλιογραφία αναδύονται ως καινοτόμα και αποτελεσματικά τα προγράμματα επίλυσης συγκρούσεων και σχολικής διαμεσολάβησης, που έχουν τις θεωρητικές τους βάσεις στις αρχές της κοινωνικής διαμεσολάβησης και της επανορθωτικής δικαιοσύνης. Γίνεται μια ανασκόπηση της βιβλιογραφίας για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό και τα προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί διεθνώς για την πρόληψη και αντιμετώπισή της. Αναφέρονται οι προϋποθέσεις επιτυχίας των προγραμμάτων καθώς και η αξιολόγησή τους. Η παρούσα εργασία αφορά τη μελέτη περίπτωσης της εκπαίδευσης μαθητών στις αρχές της σχολικής διαμεσολάβησης στο 2ο Ενιαίο Λύκειο Φλώρινας. Για την υλοποίηση του προγράμματος εκπαιδεύτηκαν στη διαμεσολάβηση δώδεκα φοιτήτριες που με τη σειρά τους ανέπτυξαν διδασκαλίες και εκπαίδευσαν τους μαθητές του Λυκείου. Συγκεκριμένα, διερευνώνται οι στρατηγικές που επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές Λυκείου στις συγκρούσεις τους πριν από την εκπαίδευσή τους στη διαμεσολάβηση και στη συνέχεια οι στρατηγικές που θα επέλεγαν να χρησιμοποιήσουν μετά από την εκπαίδευσή τους. Επίσης, διερευνώνται οι στάσεις και οι απόψεις των φοιτητριών για την εκπαίδευση στην οποία συμμετείχαν.Conflict occurs every day. Conflict existed and exists wherever humans exist. School is a field of frequent conflict. Incidents of school violence and bullying seem to be increasing over the years. Many prevention and treatment programs have been implemented. Through the existing literature, innovative and effective conflict resolution and mediation programs emerge. Those programs are based on the principles of mediation and restorative justice. A review of the existing literature is provided and includes research on school violence, bullying and the prevention and treatment programs that have been implemented worldwide. The success qualifications for these programs and their evaluation are being highlighted. The present research concerns a case study on the training of a group of high shcool students in school-based mediation at the 2nd High School of Florina. Twelve university students were trained in mediation and developed courses in order to train the high school students. This paper explores the conflict resolution strategies that students use before and after school – based mediation training is provided. Moreover, the views and the attitudes of the students toward the training in school-based mediation are explored.