Παίζουμε και μαθαίνουμε για τον τόπο μας τη Νάουσα: ένα διαθεματικό πρόγραμμα παρέμβασης για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων στο δημοτικό σχολείο
Abstract
Η διαθεματική προσέγγιση ως μέθοδος γλωσσικής διδασκαλίας έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας και της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας. Η εφαρμογή της εν λόγω μεθόδου στην ελληνική ως μητρική γλώσσα μαθητών στ’ τάξης δημοτικού, μέσα από την επαφή με την τοπική ιστορία και παράδοση της πόλης τους σε συνδυασμό με την εμπλοκή τους σε παιγνιώδεις κινητικές δραστηριότητες δεν είχε πραγματοποιηθεί ως τώρα στη χώρα μας αποτελώντας έτσι πρόκληση και ταυτόχρονα έναυσμα για τη διεξαγωγή της παρούσας έρευνας.
Η πιλοτική εφαρμογή αποσκοπεί στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών στον προφορικό και γραπτό λόγο μέσα από την επαφή τους με την ιστορία και πολιτισμική παράδοση του τόπου τους και τη συμμετοχή τους σε σχετικές γλωσσικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες. Επιπλέον στοχεύει στην γλωσσική και συναισθηματική ανάμειξη των μαθητών μέσα σε ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον που προάγει τη βιωματική και ενεργό μάθηση.
Για τις ανάγκες του πιλοτικού προγράμματος υλοποιήθηκαν 9 διδακτικές παρεμβάσεις σε δείγμα 12 μαθητών από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του σχολικού έτους 2015-2016 στο 1ο δημοτικό σχολείο Νάουσας Ημαθίας. Για την αξιολόγηση των παρεμβάσεων συλλέχθηκαν δεδομένα από: α) τον προέλεγχο/μεταέλεγχο που πραγματοποιήθηκε σε μορφή ερωτήσεων πριν και μετά το τέλος του προγράμματος β) τα φύλλα εργασίας των μαθητών και γ) τις ημερολογιακές καταγραφές της ερευνήτριας κατά τη διάρκεια των παρεμβάσεων.
Η ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας επιβεβαίωσε τα ευρήματα προηγούμενων ερευνών σχετικά με τα πλεονεκτήματα της διαθεματικής μεθόδου στη γλωσσική διδασκαλία καθώς οι μαθητές μετά το πέρας του προγράμματος σημείωσαν σημαντική ανάπτυξη των δεξιοτήτων γραπτού και προφορικού λόγου και ενίσχυσαν τις κοινωνικές τους δεξιότητες μέσα από τη συνεργασία και την ομαδική δουλειά. Επιπλέον απέκτησαν πολιτισμική συνείδηση και ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με την παράδοση και ιστορία του τόπου τους.
The interdisciplinary approach as a language teaching method has been used many times in previous research in teaching English as a foreign language and teaching Greek as a second/ foreign language. Up to now, this method has not been used through the contact of students with the local history and tradition of their town in teaching Greek as a mother tongue in 12 year old pupils and that is the reason it constituted a challenge and priming to accomplish this pilot program.
This pilot program aims to develop student’s lingual skills in oral and written speech, through their contact with the cultural tradition of their town and their participation in several lingual and playing activities. Additionally, it aims to the student’s lingual and emotional involvement in a multisensory environment which promotes experiental and active learning.
For the program’s needs, 9 pilot interventions took place in a sample of 12 students from March to June 2015-2016 school year in the 1st primary school of Naousa, Imathia. For the evaluation of the interventions the following data were collected: a) the pre-post test b) the worksheets of the students c) the researcher’s diary recordsduring the interventions.
The analysis of the results of our research confirmed the findings of previous research about the advantages of the interdisciplinary method in language teaching since students showed important development in their skills in oral and written speech and reinforced their social skills through co-opereration and team work. Furthermore, students acquired cultural consciousness and were sensitized with the tradition and history of their town.