“Σχολικός Καβάφης : όρια και προοπτικές”
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας μελέτης είναι τα όρια του σχολικού Καβάφη (α΄μέρος) και οι προεκτάσεις που μπορούν να γίνουν στη διδασκαλία του έργου του (β΄μέρος). Για το λόγο αυτό διερευνάται, μετά από μια σύντομη εξέταση και κριτική των σχολικών εγχειριδίων του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, η παρουσία του ποιητή σε αυτά, μέσα από την επιλογή συγκεκριμένων κάθε φορά ποιημάτων και επιχειρείται εν τέλει η σύνδεσή της με παράγοντες που ενδεχομένως την καθόρισαν. Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η ανθολόγηση του ποιητή είναι δυσανάλογη της προσφοράς του και της παγκόσμιας αναγνώρισής του, ενώ συγχρόνως αποκρύπτεται διαχρονικά η παρουσία των ερωτικών του ποιημάτων. Και μπροστά σε αυτή τη διαπίστωση, σε συνδυασμό πάντα με το κλίμα των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων και την αποκαθήλωση του ενός και μοναδικού σχολικού εγχειριδίου, η μελέτη περνά σε α) πρόταση - προέκταση διδασκαλίας του μεμονωμένου καβαφικού ποιήματος, μέσα από τη σύνταξη ενός «καταλόγου», που συνδέει το ποίημα με τη θεματική του γλωσσικού μαθήματος και β) την αξιοποίηση μιας συλλογής καβαφικών ποιημάτων μέσα από τη σύνταξη ενός ανθολογίου και τη δημιουργική διδασκαλία του, που εφαρμόστηκε στο Λύκειο.
The purpose of the present study is the limits of Cavafy's school work (part 1) and the extensions that can be made to the teaching of his work (part 2). For that purpose, after a brief examination and review of the textbooks of the Modern Greek Literature course, the poet's presence in them is explored through the selection of specific poems each time and an attempt is made to eventually link it to factors that may have determined it. The study concludes that the poet's compilation is disproportionate to his contribution and his worldwide recognition, while at the same time the presence of his love poems is concealed throughout time. And in the light of this realization, always combined with the climate of the new Analytical Programmes and the rehabilitation of the single textbook, the study proceeds to a) a proposal - an extension of the individual Cavafy poem, through the compilation of a "catalogue", linking the poem to the subject matter of the language course and b) the use of a collection of Cavafy poems through the compilation of an anthology and its creative teaching, which was implemented in the high school.