Τρισωμία 21: Η δημιουργική γραφή και το χοροθέατρο ως μέσο ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων και ενίσχυσης της επικοινωνίας
Abstract
Τα άτομα με σύνδρομο Down εμφανίζουν δυσκολίες στην αδρή: δύναμη, στάση, μετακίνηση, προσανατολισμό και ισορροπία και λεπτή: συντονισμό και ρυθμό κινητική τους ανάπτυξη. Δυσκολίες εντοπίζονται στο επίπεδο επικοινωνίας με τους άλλους. Αρκετά παιδιά με σύνδρομο Down μιλάνε χαμηλόφωνα, έχουν φτωχό λεξιλόγιο, μειωμένη γλωσσολογική ικανότητα: λεξιλογική, γραμματική, σημασιολογική, φωνολογική, ορθογραφική, ορθοεπή και συχνά αδυνατούν να πάρουν μέρος σε μια συζήτηση. Κατάλληλα θεραπευτικά προγράμματα και παρεμβάσεις μπορούν να συμβάλλουν ώστε τα άτομα αυτά να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που τυχόν υπάρχουν, να καταφέρουν να φτάσουν σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο απόκτησης κοινωνικών δεξιοτήτων, να κατακτήσουν γλωσσικές δεξιότητες, να διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους, να ενταχθούν και να αποκτήσουν σταθερές και ουσιαστικές σχέσεις με το κοινωνικό σύνολο.
Στην παρούσα εργασία, έγινε προσπάθεια σύνδεσης των κινητικών και επικοινωνιακών αναγκών ενήλικων με σύνδρομο Down με τα οφέλη που μπορούν να κερδηθούν από τη συμμετοχή τους σε πρόγραμμα δημιουργικής γραφής σε συνδυασμό με το χοροθέατρο. Επιχειρήθηκε σε θεωρητικό επίπεδο οι εννοιολόγηση της δημιουργικής γραφής, του θεάτρου και του χορού και διερευνήθηκε ο τρόπος με τον οποίο πραγματώνεται η συνέργεια και αλληλεπίδραση ανάμεσα στη δημιουργική γραφή και το χοροθέατρο. Μελετήθηκαν τα οφέλη των δυο τεχνικών στο φυσικό/κινητικό, ψυχολογικό και κοινωνικό επίπεδο του ανθρώπου. Με βάση το θεωρητικό πλαίσιο διαμορφώθηκε παρέμβαση και διερευνήθηκε η επίδραση και η αποτελεσματικότητα μιας παρέμβασης μέσω προγράμματος δημιουργικής γραφής και χοροθεάτρου στην ενίσχυση τόσο του λόγου και της επικοινωνίας, όσο και των κινητικών δεξιοτήτων και της ισορροπίας σε ενήλικες με σύνδρομο Down. Το περιεχόμενο της παρέμβασης αποτέλεσαν δραστηριότητες απλές και ανάλογες των δυνατοτήτων των ωφελούμενων, με πολλές επαναλήψεις, δεδομένης της περιορισμένης βραχυπρόθεσμης μνήμης, με την αξιοποίηση της μακρόχρονη και της οπτικής μνήμης ώστε να λειτουργήσουν σε καλύτερα επίπεδα
Abstract
People with Down Syndrome show difficulties gross strength posture movement, orientation and balance and fine, coordination and rhythm of their motor development.
Difficulties are found at the level of communication with others. Many children with Down Syndrome speak softly, have a poor vocabulary, reduced linguistic ability, vocabulary, grammar, semantics, phonology, spelling, orthography and they are often unable to take part in a conversation. Appropriate therapeutic programs and individuals overcome any difficulties that may exist, manage to reach a satisfactory level of social skills acquisition, acquire language skills, shape the personality, integrate and acquire stable and meaningful relationships with society. In this work, an attempt maw made to connect the motor and communication needs of adults with Down Syndrome with the benefits that can be gained from their participation in a creative writing program combined with dance theater. The conceptualization of creative writing theater and dance was attempted at a theoretical level and the way in which the synergy and interaction between creative writing and dance theater is realized was investigated. The benefits of the two techniques on the physical/ kinetic, psychological, and social level of man were studied. Based on the theoretical framework, an intervention was designed and both the effect and effectiveness of an intervention through a creative writing and dance theater program was investigated in enhancing both speech and communication, as well as motor skills and balance in adults with Down Syndrome. The content of the intervention consisted of simple activities in proportion to the capabilities of the beneficiaries, with many repetitions, given the limited short-term memory, with the use of long-term and visual memory to function and better levels.