«‘‘Λυπήσου εκείνους που δεν ονειρεύονται’’. Η θάλασσα στη μελοποιημένη ποίηση του Νίκου Καββαδία
Abstract
Η παρούσα εργασία μελετά το ποιητικό έργο του Νίκου Καββαδία, ώστε μέσα από μια προσπάθεια ανάλυσης των στίχων του να αναδειχθεί η θάλασσα και το πώς αυτή εκφράζεται στην ποίησή του. Χωρίζεται σε δύο μέρη, το θεωρητικό και το δημιουργικό. Το θεωρητικό μέρος ξεκινά με τη μελοποιημένη ποίηση στην Ελλάδα. Δίνονται κάποια στοιχεία περί μουσικής και ποίησης και πώς αυτές οι δύο τέχνες κατάφεραν να ενωθούν από αρχαιοτάτων χρόνων έως σήμερα, προσφέροντας μας στην πλειονότητά τους σπουδαία έργα. Στη συνέχεια, αναφέρονται πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του ποιητή με τη μορφή αφήγησης. Έπειτα, μέσα από μια διαδικασία μελέτης και ερμηνείας των μελοποιημένων ποιημάτων του Νίκου Καββαδία επιχειρείται η καταγραφή και κωδικοποίηση του πώς εκφράζεται ο αιώνιος έρωτας του ποιητή, η θάλασσα, στο έργο του. Το κεφάλαιο αυτό είναι χωρισμένο σε πέντε ενότητες, όσες και οι κατηγορίες της θάλασσας. Το θεωρητικό μέρος ολοκληρώνεται με τις συμπερασματικές παρατηρήσεις πάνω στο μελοποιημένο έργο του Καββαδία. Ακολουθεί το δημιουργικό μέρος, το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά έμμετρων στιχουργικών δοκιμών στα χνάρια του ποιητή και με θεματολογία τη θάλασσα. Η εργασία ολοκληρώνεται με τη βιβλιογραφία και το παράρτημα που περιλαμβάνει τις πρώτες μελοποιήσεις έργων του ποιητή.
This paper examines the poetic work of Nikos Kavvadias, aiming to analyze his verses to highlight the sea and how it is expressed in his poetry. It is divided into two parts, the theoretical and the creative. The theoretical part begins with the musical setting of poetry in Greece. Some information is provided about music and poetry and how these two arts have managed to merge from ancient times to the present day, offering us many significant works for the majority of their history. Following that, information about the life and work of the poet is narrated. Then, through a process of studying and interpreting the set-to-music poems of Nikos Kavvadias, an attempt is made to record and encode how the poet's eternal love, the sea, is expressed in his work. This chapter is divided into five sections, corresponding to the five categories of the sea. The theoretical part concludes with concluding remarks on the musical setting of Kavvadias's work. Following is the creative part, which includes a series of poetic experiments in the style of the poet, focusing on the theme of the sea. The work concludes with the bibliography and the appendix, which includes the initial musical settings of the poet's works.