Η ανάπτυξη της δημιουργικότητας μέσα από τη λαϊκή παράδοση: Μελέτη περίπτωσης το δημοτικό τραγούδι
Abstract
Η παρούσα εργασία επιχειρεί την ανάπτυξη της δημιουργικότητας των παιδιών μέσα από την εφαρμογή του δημοτικού τραγουδιού αλλά και μέσα από τη λαϊκή παράδοση, στο χώρο του νηπιαγωγείου. Αρχικά παρουσιάζεται το γενικό πλαίσιο που είναι η λαϊκή παράδοση και η επιστήμη της λαογραφίας με τις πιο χαρακτηριστικές μορφές της όπως τα φιλολογικά κείμενα δηλαδή τα παραμύθια, οι μύθοι, τα αινίγματα, οι παροιμίες και τα λαχνίσματα. Στη συνέχεια τη σκυτάλη παίρνει η λαϊκή τέχνη ως προς τα διάφορα χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα και τέλος οι παραδοσιακοί χοροί και τα δημοτικά τραγούδια. Στόχος αυτής της εργασίας είναι τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι να γνωρίσουν το δημοτικό τραγούδι, να κατανοήσουν την έννοια αυτή και να εμπλακούν σε δραστηριότητες παραγωγής και δημιουργίας έργων προφορικού και γραπτού λόγου. Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά μπορούν να εκφραστούν δημιουργικά χωρίς απαραίτητα να γράφουν. Με αφορμή την αξιοποίηση κάποιων δημοτικών τραγουδιών, δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να εξασκηθούν πάνω στη Δημιουργική Γραφή και πιο συγκεκριμένα να παράγουν προφορικά κείμενα, να εικονογραφήσουν τραγούδια, να δραματοποιήσουν δρώμενα της λαϊκής παράδοσης, να παίξουν παιχνίδια με λέξεις, να παίξουν κουκλοθέατρο και να εκφραστούν μέσα από εικαστικές δημιουργίες. Μαθαίνοντας κάποιες πτυχές της λαϊκής παράδοσης του τόπου μας, όπως τα δημοτικά τραγούδια, τα παιδιά εμπλέκονται σε δράσεις οι οποίες τα βοηθούν σε πολλούς τομείς. Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους, ενισχύεται ο προφορικός τους λόγος, επιδίδονται σε ασκήσεις γραφής, εκφράζουν απόψεις και συναισθήματα. Επιπλέον συμμετέχοντας σε ποικίλες δραστηριότητες ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους και ο σεβασμός προς τις απόψεις των άλλων. Επίσης μέσα από τον παιγνιώδη τρόπο μάθησης διασκεδάζουν και ψυχαγωγούνται. Στο τελευταίο μέρος της εργασίας παρουσιάζονται οι δραστηριότητες που εφαρμόστηκαν στο νηπιαγωγείο καθώς και ένα παράρτημα με φωτογραφικό υλικό.
The postgraduate thesis aims to develop children's creativity through the application of the folk song but also through the popular tradition, in the kindergarten. Initially, what will be presented is the popular tradition and the science of folklore with its most characteristic forms such as philological texts, i.e. fairy tales, myths, riddles, proverbs and “lachnismata” (lottery games). Consequently, folk will be under examination, mainly through the scope of its objects, both utilitarian and decorative. Finally, traditional dances and folk songs will be looked into. This process is going to lead us into the main goal of this postgraduate thesis, which is for the children to be introduced to folk songs, for them to comprehend it and ultimately for them to be able to produce oral as well as written speech. In preschool, kids don’t have to necessarily write in order to express themselves. Through the use of folk songs, children are given the chance to practice creative writing and specifically to produce oral texts, to make illustrations out of these songs, to dramatize acts taken straight out of folk tradition, to play with words, play puppet theatre, essentially to express themselves through artistic creations. By learning some aspects of the folk tradition of our country, such as the folk song, the children are involved in activities that help them in many areas. They enrich their vocabulary, their oral language is strengthened, they engage in writing exercises, they express opinions and feelings. In addition, by participating in various activities, their self-confidence and respect for the opinions of others is strengthened. Also, through the playful way of learning they have fun and are entertained. In the last part of this postgraduate thesis are presented the activities that implemented in the kindergarten plus an appendix of photographs.