Διοίκηση ολικής ποιότητας στον ελληνικό τουρισμό, συγκριτική ανάλυση μεταξύ ξενοδοχείων και καταλυμάτων Airbnb
Abstract
Η παρούσα εργασία ασχολείται με τη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας στον ελληνικό τουρισμό. Αρχικά η εργασία ασχολείται με την έννοια της ποιότητας και της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, ενώ σημαντική αναφορά γίνεται στην εξέλιξη της ΔΟΠ. Ακολουθεί αναφορά στους λόγους για την εφαρμογή ΔΟΠ, στα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ΔΟΠ, καθώς και στους κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας της και στα εμπόδια στην εφαρμογή της. Στη συνέχεια, η εργασία επικεντρώνεται στη διαχείριση ολικής ποιότητας στην ξενοδοχειακή βιομηχανία και τελικά στη βιομηχανία Airbnb. Στη συνέχεια, πραγματοποιείται ποσοτική έρευνα με σκοπό να προσδιορίσει τους παράγοντες της ΔΟΠ που ωθούν του επισκέπτες να επιλέξουν καταλύματα Airbnb έναντι των ξενοδοχείων. Από την έρευνα προκύπτει ότι οι συμμετέχοντες επιλέγουν καταλύματα Airbnb για ξεκούραση-διακοπές ή για επίσκεψη σε φιλικά ή οικογενειακά πρόσωπα. Σχετικά με την απόφασή τους να μείνουν στην Airbnb αντί για ένα παραδοσιακό κατάλυμα (π.χ. ξενοδοχείο) οι πιο σημαντικοί λόγοι είναι το σχετικά χαμηλό κόστος, η καλή σχέση της Airbnb με την τιμή, οι οικιακές ανέσεις (κουζίνα, πλυντήριο ρούχων κ.λπ.), και οι διαδικτυακές κριτικές της Airbnb, ενώ οι πτυχές με την υψηλότερη ποιότητα βρέθηκε να είναι η καθαριότητα, η άνεση, οι παροχές και η εμπιστοσύνη ότι η συνολική η ποιότητα θα ανταποκρινόταν στις προσδοκίες. Τέλος, διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά στις απόψεις των συμμετεχόντων σχετικά με την αντιληπτή ποιότητα σε Airbnb και ξενοδοχείο με τα καταλύματα Airbnb να λαμβάνουν υψηλότερη αξιολόγηση ποιότητας από ότι τα ξενοδοχεία.