Η διαχρονική γοητεία της αφήγησης τρόμου: H εξαιρετική περίπτωση του Stephen King και ο «μακάβριος χορός» του
Abstract
Περίληψη
Θέμα της παρούσας εργασίας αποτελεί η αφήγηση τρόμου και η διαχρονική γοητεία της, εστιάζοντας στην εξαιρετική λογοτεχνική περίπτωση του Stephen King και του «μακάβριου χορού» του.
Το πρώτο μέρος αναφέρεται στο θεωρητικό πλαίσιο και το δεύτερο αξιοποιεί τη δημιουργική γραφή για να το υποστηρίξει. Σε ό,τι αφορά το πρώτο μέρος, ξεκινώντας από τη μελέτη βασικών όρων που σχετίζονται με τη λογοτεχνία τρόμου, αλλά και μέσα από μια σύντομη ιστορική αναδρομή σε δείγματα αφήγησης τρόμου και τους εκπροσώπους τους, από το πρώιμο γοτθικό μυθιστόρημα μέχρι και το σύγχρονο μυθιστόρημα τρόμου, περνάμε στη μελέτη και ανάλυση αντιπροσωπευτικών έργων της λογοτεχνίας τρόμου, από τον δέκατο ένατο αιώνα μέχρι και σήμερα, που ανήκουν στη μικρή φόρμα του διηγήματος. Πρόκειται για έργα μερικών από τους πιο σημαντικούς ξένους εκπροσώπους του είδους, αλλά και από Έλληνες διηγηματογράφους, στα οποία αναζητούμε και εντοπίζουμε βασικά στοιχεία του τρόμου και του υπερφυσικού.
Στη συνέχεια επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον μας στην περίπτωση του Stephen King και της γραφής του, με αναφορά στους τρόπους με τους οποίους επιτυγχάνει να εκφράσει τον τρόμο διαχρονικά. Εστιάζουμε την προσοχή μας στο έργο του Κάρι, αναλύοντας βασικά μοτίβα και εκφραστικούς τρόπους, με τους οποίους εγείρονται τα απαιτούμενα συναισθήματα τρόμου.
Το δημιουργικό μέρος περιλαμβάνει τη συγγραφή διηγημάτων, εμπνευσμένων σε πολλαπλά επίπεδα από τον King και άλλους αριστοτέχνες του τρόμου, που αναλύθηκαν στο θεωρητικό μέρος. Τέλος, ολοκληρώνουμε με την ανάλυση των διηγημάτων της γράφουσας, αναζητώντας βασικά στοιχεία που τα εντάσσουν στην κατηγορία αφηγημάτων τρόμου και υπερφυσικού, αλλά και με τα ανάλογα συμπεράσματα για τις δυσκολίες στη δημιουργία μιας αφήγησης με συμβάσεις τρόμου, αναφορικά με το πώς επηρεάζονται οι χαρακτήρες και τα υπόλοιπα δομικά στοιχεία.
Abstract
The subject of this essay is the horror story and its everlasting allure, with a special emphasis on the remarkable literary case of Stephen King and his “Danse Macabre”.
The first part of the essay discusses the theoretical framework whereas the second part focuses on creative writing. Starting from an outline of basic horror fiction terms, the first part goes through a short historical review of horror fiction samples and representatives, from the first gothic novel through to the contemporary horror novel, leading us to the study and analysis of representative pieces of horror literature, from the nineteenth century until today, pertaining to the short story form. These are stories written by some of the most important international representatives of the genre and stories written by Greek short story writers, in which we search for and locate the key elements of terror and the supernatural.
Then we focus our attention on the case of Stephen King and his writing, by referring to the ways he has managed to express horror throughout the years. More specifically, we turn our attention to his novel “Carrie”, analyzing basic patterns and modes of expression that give rise to the desired feelings of terror.
The creative part includes short story writing inspired at multiple levels by Stephen King and other masters of the genre, as discussed in the theoretical part. Finally, the essay concludes with an analysis of the short stories of this author, by identifying the key elements that place them in the category of horror and supernatural fiction, including conclusions about the difficulties in developing narratives based on horror fiction conventions in terms of how the characters and all other structural elements of the stories are influenced.