dc.description.abstract | Στο πλαίσιο της παρούσας διπλωματικής εργασίας, παρουσιάζονται οι πηγές σχηματισμού των οξειδίων του αζώτου (NOx), οι επιπτώσεις τους στο περιβάλλον και στην ανθρώπινη υγεία καθώς και τα πρωτογενή και δευτερογενή μέτρα μείωσής τους σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης, παρουσιάζονται εγκατεστημένες τεχνολογίες μείωσης NOx σε υφιστάμενους σταθμούς, όπως και άλλες, προτεινόμενες από συγκεκριμένες εταιρείες.
Στη συνέχεια, δίνεται βάση στον ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου που εκμεταλλεύεται κοιτάσματα από το Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας και συγκεκριμένα αναλύονται οι παράγοντες που επηρρεάζουν άμεσα τον σχηματισμό NOx όπως ο αέρας που εισέρχεται στον λέβητα και οι μύλοι άλεσης και τροφοδοσίας λιγνίτη.
Ταυτόχρονα, εξετάζονται οι εγκατεστημένες τεχνολογίες στην Μονάδα V του σταθμού οι οποίες αποσκοπούν στην μείωση των εκπομπών NOx, έτσι ώστε η Μονάδα να πληρεί τα ευρωπαϊκά όρια εκπομπών των 200 mg/Nm3. Οι τεχνολογίες αυτές είναι η τοποθέτηση συστήματος τριτογενούς αέρα στα 57 μέτρα καθ’ ύψος του λέβητα (Over Fire Air 2), με σκοπό την καύση του εναπομείναντος καυσίμου. Επίσης, η μετατροπή του συστήματος τριτογενούς αέρα OFA 1 και συγκεκριμένα η σφράγιση δύο εκ των δώδεκα αρχικά οπών παροχής αέρα, καθώς πλέον εισέρχεται αέρας και από τον OFA 2. Ακόμη, μετατροπές έγιναν και στους καυστήρες του λέβητα οι οποίες περιελάμβαναν τη μείωση της διατομής εισαγωγής του δευτερογενούς αέρα και την τοποθέτηση μεταλλικών ελασμάτων με σκοπό την αποτελεσματικότερη διάχυση του καυσίμου και την αποφυγή δημιουργίας θερμών σημείων τα οποία συντελούν στον σχηματισμό NOx.
Έπειτα, με βάση τα ημερήσια δεδομένα των Μονάδων του σταθμού και με σκοπό την σύγκριση των εκπομπών των ρύπων τους, υπολογίστηκαν οι ειδικές εκπομπές και οι δείκτες εκπομπών τους. Συγκεκριμένα, η σύγκριση αυτή έγινε στην Μονάδα V πριν και μετά την εγκατάσταση των τεχνολογιών μείωσης NOx, αλλά και μεταξύ της Μονάδας V πριν τις μετασκευές με την Μονάδα IV του σταθμού η οποία εκ παραδοχής είναι όμοια με τις Μονάδες I,II και III. Ίδιες συγκρίσεις πραγματοποιήθηκαν μεταξύ αυτών των Μονάδων όσον αφορά και τις απώλειες καυσαερίων τους.
Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι ο βαθμός απόδοσης της Μονάδας V παρέμεινε ίδιος και μετά την εγκατάσταση των τεχνολογιών μείωσης NOx. Επίσης, οι εκπομπές των NOx δεν είναι στα επιθυμητά επίπεδα αν και αυτό πρόκειται να αλλάξει καθώς οι μετασκευές βρίσκονται ακόμα σε κατάσταση προσαρμογής στην λειτουργία της Μονάδας. | en_US |