Ηγεσία, εργασιακή ικανοποίηση και απόδοση στο δημόσιο τομέα. Η περίπτωση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Η ηγεσία αποτελεί μια βασική συνιστώσα για την επιτυχία ενός σχολικού
οργανισμού. Η άσκηση του ρόλου του ηγέτη είναι σημαντικός παράγοντας για
την αποτελεσματικότητα του σχολείου. Έτσι το πρόσωπο κλειδί αποτελεί ο
διευθυντής της σχολικής μονάδας. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η
εξέταση του βαθμού εμφάνισης των τριών ηγετικών στυλ: μετασχηματιστική
ηγεσία, συναλλακτική ηγεσία, παθητική ηγεσία, καθώς και η διερεύνηση κατά
πόσο αισθάνονται οι εκπαιδευτικοί ικανοποιημένοι από την εργασία τους και
κατά πόσο θεωρούν ότι αποδίδουν. Αρχικά γίνεται βιβλιογραφική
ανασκόπηση και παρουσίαση των διάφορων ηγετικών στυλ και θεωριών
παρακίνησης εργαζομένων. Έπειτα με την μέθοδο του ερωτηματολογίου
εξετάζονται οι απόψεις των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και
Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πως επηρεάζονται αυτές από τα δημογραφικά
τους χαρακτηριστικά καθώς και η σχέση σύνδεσης των ηγετικών στυλ με την
εργασιακή ικανοποίηση και απόδοση των εκπαιδευτικών. Η έρευνα έδειξε ότι
ως κυρίαρχο ηγετικό στυλ βλέπουν το Συναλλακτικό. Τέλος τα αποτελέσματα
είναι αρκετά ενθαρρυντικά για τους εκπαιδευτικούς καθώς δείχνουν να είναι
αρκετά ικανοποιημένοι και να θεωρούν ότι έχουν μεγάλη απόδοση.--------------------------------------------------Leadership is a key component to the success of a school organization.
The role of leader is an important factor for school effectiveness. As a result,
the key person is the director of the school unit. The purpose of the present
research is to examine the degree of appearance of the three leadership
styles: transformational leadership, transactional leadership, passive
leadership, as well as to investigate whether teachers feel satisfied with their
work and whether they think they are performing. First, a bibliographic review
and presentation of various leadership styles and employee motivation
theories is done. Then, using the questionnaire method, the views of Primary
and Secondary education teachers are examined, how they are influenced by
their demographic characteristics as well as the relationship between
leadership styles and teachers' job satisfaction and performance. In addition,
they see Transactional as the dominant leadership style. Finally, the results
are quite encouraging as the teachers seem to be quite satisfied and consider
that they have a great performance.