dc.description.abstract | Η Γνωστική Διαγνωστική Αξιολόγηση (ΓΔΑ) είναι μια σύγχρονη προσέγγιση στην
εκπαιδευτική αξιολόγηση που στοχεύει στη λεπτομερή ανάλυση των απαντήσεων των
μαθητών. Η ΓΔΑ επιτρέπει την αναγνώριση των συγκεκριμένων χαρακτηριστικών
γνωρισμάτων που έχουν ή δεν έχουν κατακτήσει οι μαθητές, παρέχοντας έτσι στοχευμένη
ανατροφοδότηση και υποστήριξη. Η κατηγοριοποίηση των μαθητών σε διαφορετικά προφίλ
με βάση τις απαντήσεις τους στις ερωτήσεις μιας διαγνωστικής δοκιμασίας, προϋποθέτει την
εφαρμογή κατάλληλων στατιστικών μοντέλων, τα οποία είναι γνωστά ως μοντέλα γνωστικής
διαγνωστικής αξιολόγησης. Η εργασία εστιάζει στα μη παραμετρικά μοντέλα, τα οποία
μπορούν να εφαρμοστούν σε μεγέθη δείγματος όπως αυτά που συναντάμε σε μια σχολική τάξη.
Στο εμπειρικό μέρος της εργασίας, ένα μη παραμετρικό μοντέλο εφαρμόστηκε σε δεδομένα
μαθηματικών επιδόσεων μαθητών γυμνασίου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η ΓΔΑ μπορεί να
αποτελέσει ένα αποτελεσματικό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς, επιτρέποντας την καλύτερη
κατανόηση των αναγκών των μαθητών και το σχεδιασμό πιο αποτελεσματικών διδακτικών
στρατηγικών. Η έρευνα καταλήγει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα και προτάσεις για τη
βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της εφαρμογής της ΓΔΑ.___________________________________________________________________________________________________________________________This thesis focuses on Cognitive Diagnostic Assessment (CDA), a modern approach in
educational assessment aimed at fine-grained analysis of student responses. CDA allows the
identification of specific cognitive attributes that students have or have not mastered, thus
providing targeted feedback and support. Classifying students into different profiles based on
their responses to the questions of a diagnostic test requires the application of appropriate
statistical models, known as cognitive diagnostic models. This thesis focuses on non-parametric
models, which can be applied to sample sizes such as those found in a classroom. In the
empirical part of the paper, a nonparametric model was applied to mathematics achievement
data of middle school students. The results showed that CDA can be an effective tool for
teachers, allowing for a better understanding of students' needs and the design of more effective
instructional strategies. The research comes to concrete conclusions and recommendations for
improving the educational process through the implementation of CDA. | en_US |