dc.description.abstract | Ο κόσμος μας βασίζεται στην τεχνολογία όλο περισσότερο και η νανοτεχνολογία από την
άλλη αποτελεί την είσοδο σε ένα νέο πεδίο. Ένα πεδίο χωρίς πλήρη ανάπτυξη, αλλά πολλά
υποσχόμενο που καθιερώθηκε γρήγορα σχεδόν σε κάθε πτυχή της επιστήμης και της
μηχανικής με συνέπειες ηθικής, οικονομικών, διεθνών σχέσεων, καθημερινής ζωής, ακόμη
και αντιλήψεων της ανθρωπότητας για τη θέση της στο σύμπαν (Ratner, 2003, Roco, 2003).
Καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις επηρεάζουν περισσότερες πτυχές στη ζωή τους, οι πολίτες
πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους κινδύνους και τα οφέλη που προσφέρει αυτή η πρόοδος. Η
τεχνολογία των υπολογιστών είναι εξέχουσα, τόσο στο χώρο εργασίας όσο και στα σπίτια, η
πρόοδος στην ιατρική παρέχει νέες μεθόδους διάγνωσης και θεραπείας πολλών παθήσεων
και οι πολίτες καλούνται όλο και περισσότερο να λαμβάνουν σημαντικές αποφάσεις σχετικά
με την επιστήμη και την τεχνολογία. (Stevens, Krajcik, 2007).
Η σημασία της διαπραγμάτευσης των βασικών ιδεών της νανοεπιστήμης και της
νανοτεχνολογίας στο πλαίσιο της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών έχει τονιστεί από
πολλούς ερευνητές (Stevens et al, 2009, Hingant & Albe, 2010). Άλλωστε η Νανοτεχνολογία
– Νανοεπιστήμη (Ν-ΕΤ) αποτελεί ένα νέο επιστημονικό πεδίο στο οποίο συνδυάζονται
γνώσεις από διαφορετικές επιστήμες, όπως η Φυσική, η Χημεία, η Βιολογία, η Επιστήμη της
Τεχνολογίας των υλικών.
Ο σκοπός της εργασίας είναι η ανάλυση περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων που
διδάσκονται στο Γυμνάσιο, με σκοπό να αναδειχθούν τα σημεία του γνωστικού
περιεχομένου, στα οποία μπορεί να εισαχθεί η έννοια της Νανοτεχνολογίας, καθώς και να
προταθούν συγκεκριμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχετικές με το πεδίο της
Νανοτεχνολογίας.
Τα ερευνητικά μας ερωτήματα ορίστηκαν ως εξής:
1) Ποιο είναι το επίπεδο εμπλοκής των Μεγάλων Ιδεών της Νανοτεχνολογίας στις
δραστηριότητες των υπαρχόντων σχολικών εγχειριδίων Χημείας Β και Γ γυμνασίου;
2) Ποιο είναι το επίπεδο εμπλοκής των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης στα υπάρχοντα
σχολικά εγχειρίδια Χημείας Β και Γ Γυμνασίου;
3) Ποιες προτεινόμενες δραστηριότητες θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε στο πλαίσιο της
διδασκαλίας της Νανοτεχνολογίας;
4) Πώς η διαδικασία και η εφαρμογή ενός νανοϋλικού μπορεί να βοηθήσει στη
διδασκαλία διαφόρων ενοτήτων Χημείας στο Γυμνάσιο;
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε είναι η συγκριτική μελέτη των Σχολικών εγχειριδίων της
Χημείας Β και Γ Γυμνασίου καθώς και των Νέων Προγραμμάτων σπουδών που θα
εφαρμοστούν το 2025 – 2026 για τα οποία θα εκτυπωθούν νέα βιβλία (η σχετική αναφορά στα
10
έτη ισχύει με βάση τα δεδομένα και τις σχετικές ανακοινώσεις από το Ινστιτούτο
Εκπαιδευτικής πολιτικής μέχρι και το Νοέμβριο του 2023).
Μέσω της συγκριτικής μελέτης των υπαρχόντων εγχειριδίων με τα μελλοντικά προγράμματα
σπουδών, αναδείχθηκαν τα σημεία εισαγωγής των εννοιών της νανοτεχνολογίας (Μεγάλες
ιδέες) καθώς και των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης και έγινε συσχέτιση της Πολιτιστικής
κληρονομιάς με τους προαναφερόμενους τομείς.
Η συσχέτιση των τομέων αυτών, είναι πολλή σημαντική γιατί συνδυάζει τρία διαφορετικά
γνωστικά πεδία (Μεγάλες Ιδέες, Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και Πολιτιστική Κληρονομιά)
με σκοπό την εκπαίδευση των μαθητών.
Άλλωστε όταν οι μαθητές κατέχουν γνώσεις και δεξιότητες οι οποίες τους κάνουν ικανούς να
χειρίζονται θέματα της καθημερινής τους ζωής που βασίζονται στη Ν-ΕΤ, τότε έχουν
«νανογραμματισμό». Στα επόμενα χρόνια φαίνεται ότι θα υπάρξει ανάγκη για επιστημονικό
και εργατικό δυναμικό σε τομείς της Ν-ΕΤ και το γεγονός ότι αποτελεί μια τεχνολογία
αιχμής συμβάλει στην ανάπτυξη ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που θα σχετίζεται με τις
εμπειρίες και τα προσωπικά βιώματα των μαθητών και για την οποία θα προσφέρονται
διερευνητικές δραστηριότητες (Σπύρτου και συν, 2018)._____________________________________________________________________________________________________________________________Our world is based on technology with increasing trends and nanotechnology on the other
hand is the entrance to a new world. A small but promising world that was quickly
established in almost every aspect of science and engineering with implications for morality,
economics, international relations, daily life, and even humanity's perceptions of its place in
the universe. (Ratner, 2003; Roco, 2003).
As technological developments affect more aspects of their lives, citizens need to be aware of
the risks and benefits of this advancement. Computer technology is at the forefront, both in
the workplace and at home, advances in medicine provide new methods of diagnosing and
treating many diseases, and citizens are increasingly called upon to make important decisions
about science and technology. (Stevens, Krajcik, 2007). The importance of negotiating the
basic ideas of nanoscience and nanotechnology in the context of science teaching has been
emphasized by many researchers (Stevens et al, 2009; Hingant & Albe, 2010).
The purpose of the study is the content analysis of the textbooks taught in High school, with
the aim of highlighting the points of the cognitive content, in which the concept of
Nanotechnology can be introduced, as well as proposing specific educational activities
related to the field of Nanotechnology.
Our research questions were defined as follows:
1) What is the level of involvement of the Big Ideas of Nanotechnology in the activities
of the existing high school Chemistry textbooks?
2) What is the level of involvement of Sustainable Development Goals in the existing
high school Chemistry textbooks?
3) What proposed activities could we develop in the context of teaching
Nanotechnology?
4) How can the process and application of a nanomaterial help in teaching various
sections of high school Chemistry?
Τhe methodology followed is the comparative study of the existing high school textbooks as
well as the study of the new educational programs, that will be implemented in 2025-2026 for
which new books will be printed (the relevant reference to the years is valid based on the
informations and announcements from the Institute of Educational Policy until November
2023).
Through the comparative study of the existing textbooks with the future curricula, the points
of introduction of the concepts of nanotechnology (Big Ideas) as well as the Sustainable
12
Development Goals were highlighted and a correlation of Cultural heritage with the
aforementioned areas was made.
The correlation of the already mentioned sectors is very important because it combines three
different fields of knowledge (Big Ideas, Sustainable Development Goals and Cultural
Heritage) with the aim of educating students.
Besides when students possess knowledge and skills that enable them to handle issues in their
daily lives based on N-ET, then they have "nanogramming". In the coming years it seems that
there will be a need for scientific and workforce in areas of N-ET and the fact that it is a
cutting-edge technology contributes to the development of a learning environment that will
be related to the experiences and personal experiences of students and for which exploratory
activities are offered (Spyrtou et al., 2018). | en_US |