Ο ρόλος της δημιουργικής γραφής στην καλλιέργεια του χιούμορ στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να συνδέσει δύο στοιχεία που είναι απαραίτητα στην ελληνική εκπαίδευση του 21ου αι., το χιούμορ και τη δημιουργική γραφή. Αποτελείται από δύο μέρη, το θεωρητικό και το δημιουργικό. Στο Α΄ Μέρος αναλύεται η έννοια του χιούμορ, οι κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις του, οι μορφές του, οι θετικές επιδράσεις του στη σωματική και ψυχική υγεία του ανθρώπου και η σύνδεση του χιούμορ με τη σάτιρα, την ειρωνεία και την παρωδία. Στη συνέχεια η εργασία εστιάζει στον ρόλο του χιούμορ στην εκπαίδευση· αναλύεται το χιούμορ των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών, καθώς και η συμβολή του στη μαθησιακή διαδικασία. Κατόπιν προσεγγίζονται οι όροι της δημιουργικής γραφής και της δημιουργικότητας και ακολουθεί η ιστορική ανασκόπηση της δημιουργικής γραφής. Το θεωρητικό μέρος κλείνει με την ανάπτυξη των στοιχείων που συνδέουν τη δημιουργική γραφή και το χιούμορ. Στο Β΄ Μέρος της εργασίας παρουσιάζονται διδακτικές προτάσεις που ακολουθούν το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Λογοτεχνίας (2022) και στηρίζονται σε βασικές θεωρίες του χιούμορ. Βασικός σκοπός των διδακτικών προτάσεων είναι η ανάλυση χιουμοριστικών κειμένων -μονοτροπικών και πολυτροπικών- και η συνακόλουθη παραγωγή ανάλογων κειμένων από τους μαθητές/τριες προκειμένου να καλλιεργήσουν τις τεχνικές του χιούμορ.
The current dissertation aims to provide associations between two essential elements for the Greek education of the 21st century, namely humour and creative writing. The dissertation consists of two parts, a theoretical and a creative one. In the first part, there is an analysis of the concept of humour, its main theoretical views and aspects, its positive impact on physical and mental health as well as the interconnection of humour with satire, irony and parody. In addition, the role of humour is highlighted within educational contexts; students’ and teachers’ humour is explored along with its contribution to the learning process. Next, the terms of creative writing and creativity are analysed followed by the historical review of creative writing. The theoretical part concludes with the elaboration of elements which associate creative writing with humour. In the second part of this study, there is a presentation of teaching recommendations which abide by the new Curriculum regarding the school subject of Literature (2022) and which are based on the fundamental principles of humour. The primary aim of these recommendations is to analyse humoristic texts – both unimodal and multimodal – as well as enhance the production of similar texts by the students with a view to cultivating the techniques of humour.