STEM στο Νηπιαγωγείο: Μελέτη της έννοιας της ταχύτητας αξιοποιώντας την προγραμματιζόμενη συσκευή SPHERO
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Νηπιαγωγών και Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας για το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης «Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες το Περιβάλλον και την Τεχνολογία». Κύριος στόχος ήταν η σχεδίαση, υλοποίηση και αξιολόγηση μιας διδακτικής παρέμβασης στο πλαίσιο STEM για την έννοια της ταχύτητας στο νηπιαγωγείο.
Η εργασία αυτή παρουσιάζει την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε ένα νηπιαγωγείο με τη συμμετοχή 22 παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ειδικότερα, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα δύο βιωματικών δραστηριοτήτων και δύο επιστημονικών πειραμάτων με την αξιοποίηση της ρομποτικής συσκευής Sphero SPRK. . Τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ημιδομημένες συνεντεύξεις πριν τη διδακτική παρέμβαση (pre-tests), οι ζωγραφιές των παιδιών, οι σημειώσεις και η παρατήρηση από τον ερευνητή (το ημερολόγιο του ερευνητή), τα φύλλα εργασίας, οι φωτογραφίες και η βιντεοσκόπηση ορισμένων δραστηριοτήτων. Στο τέλος, χρησιμοποιήθηκαν, επίσης, ημιδομημένες συνεντεύξεις (post-tests).
Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, παρατηρήθηκε ότι τα παιδιά, με το πέρας της διδακτικής παρέμβασης, έχουν προσεγγίσει την έννοια της ταχύτητας, κυρίως χρησιμοποιώντας το πόσο γρήγορα κινείται κάποιος/κάτι. Ειδικότερα, τα αποτελέσματα δείχνουν πως τα παιδιά, μετά από τις δραστηριότητες και την εμπλοκή τους με το Sphero και την αναπαράσταση της ταχύτητας, άλλαξαν τις ιδέες και τις απόψεις τους πιο κοντά προς τις επιστημονικές.
The present thesis was conducted under the Interdepartmental Postgraduate Program of Preschool Education and Elementary Education Departments of Western Macedonia in “Educational Sciences: Science, Environment, and Technology in Education”. The main aim was the design, the implementation and the evaluation of one STEM teaching intervention studying the notion of speed in Kindergarten.
This paper presents the research which took place in a Kindergarten with the participation of 22 children of preschool age. Particularly, the results of two experiential activities and two scientific experiments utilizing the programmable device Sphero SPRK are presented. The research tools which were used are semi-structures interviews before the teaching intervention (pre-tests), children’s drawings, the notes and the observations of the researcher (researcher’s journal notes), the evaluation sheets, the photographs and some video recordings. In the end, semi-structured interviews were implemented (post-tests).
Based on the research results, it is observed that children, after the teaching intervention, have approached the notion of speed, in terms of how fast someone/something moves. Specifically, the results show that the children, after the activities that they engaged with Sphero and the representation of the speed, they have changed their ideas and their beliefs more closely to the scientific ones.