Όχι, είναι βιβλίο: Βιβλία για το βιβλίο και μικροί αναγνώστες
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει στη μελέτη βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας με θέμα το βιβλίο, που απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Η εργασία αποτελείται από τρία μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει την παρουσίαση θεωρητικών βιβλιογραφικών δεδομένων. Στο δεύτερο μέρος εντάσσεται η μεθοδολογία που ακολούθησα και η ανάλυση μιας σειράς λογοτεχνικών βιβλίων, αποσκοπώντας στο να αναδειχθεί η σημασία του βιβλίου, της ανάγνωσης και της καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας. Το τρίτο και τελευταίο μέρος είναι το δημιουργικό κομμάτι, το οποίο περιλαμβάνει μια μικρή ιστορία για παιδιά με θέμα το βιβλίο, την οποία συνέγραψα επηρεασμένη από τα όσα έχω μελετήσει. Πιο συγκεκριμένα, το κάθε βιβλίο αναλύεται ως προς το ποιος είναι ο ρόλος του βιβλίου μέσα σε αυτό, τι μορφές παίρνει και τι αντιπροσωπεύει, αν ο κύριος λογοτεχνικός χαρακτήρας έχει ρόλο και παρουσιάζεται ως αναγνώστης και ποια η σχέση του με τα βιβλία. Στα βιβλία που επιλέχθηκαν, το βιβλίο άλλοτε μεταμορφώνεται και παρουσιάζεται ως κεντρικό στοιχείο της πλοκής, άλλοτε ως αντικείμενο με μαγικές ιδιότητες και φανταστικές ιστορίες, άλλοτε αποκτά αυτοαναφορικό χαρακτήρα και άλλοτε γίνεται ένα διαδραστικό αντικείμενο. Τέλος, η μικρή ιστορία δημιουργήθηκε από μένα σε μια προσπάθεια να ενισχυθεί η κεντρική ιδέα της εργασίας, εμπλέκοντας τη δημιουργική γραφή. Στοχεύει στο να αναδειχθεί η αξία του βιβλίου και να παρουσιαστεί μια στάση όπου τα παιδιά σέβονται το βιβλίο αλλά και το περιβάλλον και μαθαίνουν να διαχειρίζονται το βιβλίο τόσο ως μέσο ψυχαγωγίας, αλλά και ως εργαλείο προσωπικής έκφρασης και δημιουργικότητας.
This thesis focuses on the study of children's literature that centers around the theme of the book itself, targeted at preschool and school-aged children. The work is divided into three sections. The first two present bibliographic data and analyze a series of books, aiming to emphasize the importance of books, reading, and fostering a love for literature. The third and final section is a creative component, which includes a short story for children on the theme of books, written by me, inspired by my research. More specifically, each book is analyzed in terms of the role the book plays within the story, the forms it takes, and what it symbolizes, as well as whether the protagonist is a reader and what their relationship with books is. In the selected works, the book sometimes transforms and becomes the central element of the plot, at times appears as an object with magical qualities and imaginative stories, or takes on a self-referential nature, and occasionally becomes an interactive object. Finally, the short story was crafted as an attempt to reinforce the central theme of the thesis, integrating creative writing. It seeks to highlight the value of books and to present an approach where children both respect books and the environment, learning to engage with books not only as a source of entertainment but also as a tool for personal expression and creativity.