Γιάννης Βαρβέρης, με τη σκανδάλη στα τυχερά παίγνια
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί να διερευνήσει το λογοτεχνικό έργο του Γιάννη Βαρβέρη που έχει αναφορές σε τυχερά παίγνια. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η πλούσια συγγραφική δραστηριότητα του Γιάννη Βαρβέρη η οποία επεκτείνεται σε ποιητικές συλλογές, κριτικά δοκίμια για το θέατρο και μεταφράσεις αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων και σύγχρονων ξένων λογοτεχνών. Επιπρόσθετα, καταγράφεται, επιγραμματικά, η βασική θεματική των 12 ποιητικών του συλλογών, αφού προηγουμένως έχει επισημανθεί ότι ανήκει λογοτεχνικά στη γενιά του ’70. Το δεύτερο κεφάλαιο διατρέχει το περιεχόμενο του βιβλίου, πεζού λόγου, του Γιάννη Βαρβέρη Κόψε - Η υψηλή τέχνη του χαρτοπαιγνίου. Είναι ένα βιβλίο που δίνει συμβουλές σε παίκτες που επιδίδονται σε χαρτοπαίγνια. Το τρίτο κεφάλαιο αποσκοπεί να εντοπίσει, στο σύνολο του ποιητικού έργου του Γιάννη Βαρβέρη, ποιήματα που σχετίζονται με τυχερά παιχνίδια όπως ζάρι, χαρτιά, ρουλέτα, ιπποδρομίες. Τα τυχερά παιχνίδια συνδέονται και με τις λέξεις τύχη, αβεβαιότητα, πιθανότητες, μοίρα, στοίχημα που αποτελούν και αυτές αντικείμενο στοχασμού του ποιητή. Για αυτό το λόγο οι ποιητικές συλλογές Ο θάνατος το στρώνει, Ο κύριος Φογκ, Πεταμένα λεφτά αποτελούν διακριτές υποενότητες του κεφαλαίου. Επιπρόσθετα, οι λουτροπόλεις στις οποίες καταλήγει για παραθερισμό η τρίτη ηλικία και επιδίδεται σε χαρτοπαίγνια καθώς και το Λουτράκι, με το ιστορικό καζίνο της Ελλάδας, συσχετίζονται με τα τυχερά παίγνια. Κύρια εργαλεία της ποιητικής γραφής του Γιάννη Βαρβέρη είναι η μεταφορά, η ειρωνεία και ο αυτοσαρκασμός. Τέλος, διατυπώνονται τα συμπεράσματα από την μελέτη των ποιημάτων του Γιάννη Βαρβέρη που σχετίζονται με τα τυχερά παίγνια και τους συμβολισμούς που εμπεριέχουν.
This thesis seeks to explore the literary work of Yiannis Varveris, with a particular focus on references to gambling games. The first chapter presents Yiannis Varveris's extensive literary activity, which expands into poetry collections, critical essays on theater, and translations of ancient Greek authors and contemporary foreign writers. Additionally, a brief overview of the central themes in his 12 poetry collections is provided, with an initial note that he is considered part of the literary generation of the 1970s. The second chapter delves into the content of Varveris's prose work, Cut – The High Art of Card Play, a book offering advice to those who engage in card games. The third chapter aims to identify poems throughout Yiannis Varveris's poetic oeuvre that relate to gambling games, such as dice, cards, roulette, and horse racing. These games are associated with concepts such as luck, uncertainty, probability, fate, and betting, which are also subjects of the poet’s contemplation. Consequently, the poetry collections Death Lays It Out, Mr. Fogg, and Thrown Money constitute distinct sub-sections of this chapter. Furthermore, the resort towns where the elderly gather for vacation and engage in card games, as well as Loutraki with its historic Greek casino, are associated with the theme of gambling games. Key tools in Yiannis Varveris's poetic expression include metaphor, irony, and self-mockery. Finally, having studied Yannis Varveris’s poems, conclusions that relate to gambling games and the symbolism they bare are formulated.