dc.description.abstract | Κάθε προσπάθεια για ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα Πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα (ΠΠΤ), εξαρτάται από την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους υποψήφιους εκπαιδευτικούς. Η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό να αποτυπώσει την οργανωτική δομή των Παιδαγωγικών Τμημάτων από τη σκοπιά των προσφερόμενων μαθημάτων που απαιτούνται στην απόκτηση πτυχίου, να μελετήσει τις αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί από το έτος 1996 μέχρι το έτος 2015, αλλά και να ερμηνεύσει και να σχολιάσει αυτές τις αλλαγές.
Για τις ανάγκες της έρευνας μελετήθηκαν συγκριτικά τα Προγράμματα Σπουδών των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης ανά Πανεπιστήμιο και Σχολή, ενώ παράλληλα πραγματοποιήθηκε λεπτομερής ανασκόπηση της αντίστοιχης βιβλιογραφίας και των διεθνών τάσεων στο χώρο της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, ανεξάρτητα από τις διαφορές που παρουσιάζουν τα προγράμματα σπουδών στα διάφορα Πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα, είναι εμφανής η προσπάθεια διαμόρφωσης ενός κοινού προφίλ εκπαιδευτικού σε προδιαγραφές και χαρακτηριστικά, ο οποίος να είναι γνώστης τόσο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όσο και των πιο σύγχρονων διδακτικών μεθοδολογιών και εκπαιδευτικών τάσεων.
Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε είναι πως το πλήθος των Πανεπιστημιακών Παιδαγωγικών Τμημάτων και η εξέλιξη που έχει σημειωθεί στην Παιδαγωγική Επιστήμη, συμβάλλουν σε έναν πολύ σημαντικό βαθμό στο υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, το οποίο διασφαλίζεται από τα κοινά ή παρόμοια υποχρεωτικά μαθήματα που συναντάμε στα προγράμματα σπουδών. Ταυτόχρονα, στα πλαίσια της αυτονομίας που έχει το κάθε Παιδαγωγικό Τμήμα στην διαμόρφωση του Προγράμματος σπουδών του έχει πραγματοποιηθεί εμπλουτισμός με μαθήματα που αναδεικνύουν τη διαφορετική φιλοσοφία του κάθε τμήματος.
Σε κάθε περίπτωση κύριος παράγοντας της εκπαιδευτικής διαδικασίας παραμένει ο εκπαιδευτικός ο οποίος προορίζεται για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που απαιτεί υψηλό βαθμό εμπλοκής, ισχυρά κίνητρα και εκπαιδευτική παραγωγική σκέψη.
Any effort made in order to upgrade the quality of education provided from the Pedagogical University Departments (PUD), depends on the quality of education provided to prospective teachers. This research aims to record the organizational structure of the Education Departments in terms of the offered courses required to a degree, to study the changes that have taken place from 1996 until 2015, to interpret, comment and try to explain those changes.
For the needs of research, there was a comparative study of the educational programs offered by the Pedagogical Departments for Primary Education, between different Universities and Departments, while in parallel a detailed review of the relevant bibliography and international trends in the field of teacher’s education were conducted.
According to the research findings, apart from the differences in curricula between the studied University Pedagogical Departments, the effort to develop a teacher’s profile with common specifications and features is obvious. A teacher that is cognizant of educational process and most modern teaching methodologies and educational trends.
The main conclusion of the survey is that the large number of University Education Departments and the significant progress in Pedagogical Science contribute to the high level of teacher education and training to ensure the common or similar compulsory subjects included in the curricula.
At the same time, as a result of the autonomy each Pedagogical Department has in the formulation of curriculum context, there is a considerable enrichment with courses that highlight the different philosophy of each department.
In any case, the major factor in the educational process remains focusing on the teacher who is destine for an educational system that requires a high degree of involvement, strong motivation and productive educational thought. | en_US |