Δημιουργική γραφή και εφαρμογή της στην Τραγωδία των Τεμπών
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Διιδρυματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» με κατεύθυνση την Εκπαίδευση και επιχειρεί να συνδέσει την αρχαία ελληνική τραγωδία με τη δημιουργική γραφή. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο μέρος, που αποτελεί τη θεωρητική πλαισίωση, πραγματοποιείται μία ιστορική επισκόπηση των όρων δημιουργική γραφή και δημιουργικότητα, ενώ εξετάζεται σύντομα η παρουσία της έννοιας της δημιουργικότητας στην ελληνική εκπαίδευση σύμφωνα με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών από το 2011 έως σήμερα. Παραμένοντας στο πεδίο της εκπαίδευσης ακολουθεί μία διαχρονική παρουσίαση της θέσης της τραγωδίας ως διδακτικού αντικειμένου στα σχολεία με έμφαση στο σήμερα. Έπειτα, με άξονα τις παρατηρήσεις του Αριστοτέλη στην Ποιητική δίνονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ποιητικού είδους, ώστε να γίνει η σύνδεσή του με τη δημιουργική γραφή στον χώρο του σχολείου. Με αυτή τη στόχευση διατυπώνονται προτάσεις υπό τη μορφή δημιουργικών δραστηριοτήτων, οι οποίες αποβλέπουν στη διέγερση του δημιουργικού αισθήματος του μαθητή κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε να εμπλακεί βιωματικά και δημιουργικά στη γνωριμία με την αρχαία τραγωδία. Η έκβαση της εργασίας, που πραγματώνεται στο δεύτερο μέρος, είναι η δημιουργική σύνθεση μίας τραγωδίας με την πρωτοτυπία πως ο μύθος δεν αντλήθηκε από το μυθολογικό πεδίο, αλλά από τη σύγχρονη πραγματικότητα. Το ερέθισμα έδωσε η πραγματική τραγωδία των Τεμπών με ύστατο στόχο να δοκιμαστεί η δημιουργική προσέγγιση μέσω του αρχαίου ποιητικού είδους, ώστε να κατανοηθεί ο τρόπος με τον οποίο μια τέτοια προσέγγιση θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο.
This dissertation was prepared in the context of the Inter-Institutional Master's Program "Creative Writing" with a focus on Education and attempts to connect ancient Greek tragedy with creative writing. More specifically, in the first part of the study, which constitutes its theoretical framework, a historical overview of the terms creative writing and creativity is carried out, while the concept of creativity in Greek education according to the Analytical Study Programs from 2011 to today is briefly examined. Remaining in the field of education, an intertemporal presentation of the position of tragedy as a teaching subject in schools is carried out with an emphasis on today. Next, based on Aristotle's observations in Poetics, the special characteristics of tragedy are given, in order to connect it with creative writing in the school context. With this aim, suggestions are formulated in the form of creative activities, which will stimulate the student's creativity during the educational process, so that they will be experientially and creatively involved in getting to know the ancient poetic genre. The final outcome of the work, carried out in its second part, comprises the creative composition of a tragedy with the innovation that the myth was not drawn from the mythological field, but from modern reality. The stimulus was provided by the real tragedy of Tempe with the ultimate goal of engaging the genre of tragedy with a creative approach, in order to understand how this approach could be implemented in an educational context.