ΜΠΑΚΛΑΒΑΣ- Ανατολή για πάντα
Abstract
Αντιγονη Καρανιαδου
<<Μπακλαβας. Ανατολή για πάντα>>
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τόσο η αφήγηση όσο και η ανάγνωση βιβλίων και η
παρακολούθηση ταινιών ειναι μια ανθρώπινη αναγκαιότητα για να
ψηλαφίσουμε διανοητικά τη ζωη , τον κόσμο και την ιστορία του.
Απο την πρώτη σύσταση των ανθρωπίνων κοινωνιών ο άνθρωπος
διψά για γνώση και επαλήθευση της εμπειρίας του.
Επίσημα πλέον απο την εποχή που γράφτηκε το Συμπόσιο του
Πλατωνα έως σήμερα ποιητές, διανοούμενοι και φιλόσοφοι έχουν
αφιερώσει άπλετο μελάνι για την αγάπη και τον έρωτα ως μια
μυστηριακή σύνδεση του ανθρώπου με το θείο.
Και ενω η αρχέτυπη αυτη αγάπη εχει λάβει την εξέχουσα θέση
πανω στην ανθρώπινη αναζήτησή, ειναι τόσο δυσεύρετη, αλλα και
αν την βρουν κάποιοι απο τους ανθρωπους, έχουν να
ανηφορίσουν δύσβατους δρόμους και να δώσουν πολλες άνισες
μάχες για να τη ζήσουν και να την απολαύσουν.
Εδώ έρχεται και η απάντηση για τη δημοφιλία των ερωτικών
αισθηματικών ταινιών. Οι αφηγήσεις οι σχετικές με τον έρωτα
κατέχουν την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των θεατών γιατί τους
συνδέουν με αυτη την αρχέτυπη δομή τους και τη νοσταλγία να
βρουν την πολυπόθητη αδελφή ψυχή που θα τους ανεβάσει στη
θεωση.
Ομως ο ήρωας της αναζήτησης του έρωτα πρέπει να ολοκληρωθεί
πρώτα αυτος σαν οντότητα. Για να το πετύχει αυτο πρέπει να
παλέψει με εξωτερικούς ανταγωνιστές και εσωτερικούς δαίμονες.
Ο θεός έρωτας δεν συνδέει με τη δίδυμη φλόγα τους ατελείς
στην πνευματική εξέλιξη ούτε τους ανολοκλήρωτους και φυσικά
τους μη αγαθούς.. Επομενως η μάχη στα εξωτερικά ειναι με την
γεωγραφική απόσταση, με την οικογένεια, με τους γείτονες με τις
παραδόσεις και κυρίως με το πολιτικό και νομικό καθεστώς της
χώρας που ζει ο ήρωας. Απο τα μέσα ο ανώφελος εγωισμός και η
χαμηλή νοημοσύνη δεν φτιάχνουν τον υποδοχέα συγκόλλησης και
ο άνθρωπος διαιωνίζεται μέσα σε καρμικες σχέσεις και σε
περίσσειο ξόδεμα ενέργειας.
Η ταινία μεγάλου μήκους που παρουσιάζω πραγματεύεται τον
έρωτα δυο ανθρώπων απο αντιμαχόμενες χώρες (Ελλάδα-
Τουρκία) που η ερωτική τους έλξη έφτασε σε μια στιγμή που
μοιάζει να μην ειναι προετοιμασμένοι. Ομως η ψυχική αναγνώριση
του ενός προς τον άλλον ως αδελφές ψυχές τους έφερε
ανατροπές και αγώνες ζωης που ποτε δε φαντάστηκαν οτι θα
αντιμετώπιζαν. Μέσα σε αυτη τη βίαια προσαρμογή αναγκάζονται
να επιταχύνουν τις εσωτερικές και εξωτερικές συγκρούσεις τους.
Ο ακτιβιστής πολιτικά διωκόμενος Μουράτ απο την Τουρκία θα
αρχίσει τη ζωη του εκει που όλα φαίνονται οτι η ζωη του
τελειώνει. Η Αδαμαντια οφείλει να ταξιδέψει ολοκληρωτικά μόνη,
άμεσα, στην ωρίμανση και την αποφασιστικότητα. Η ταινία ανήκει
στο γένος των κοινωνικών δραματικών ταινιών , στο είδος των
ερωτικών ταινιών με τόνο φιλοσοφικό και ύφος πολιτικό . Φυσικά
δεν λείπουν και κωμικά στιγμιότυπα και ευτράπελα απο την μη
καλή γνώση της τουρκικής γλώσσας απο την μεριά της Ελληνίδας
ηρωίδα.
ABSTRACT
Storytelling as well as reading books and watching
movies is a human necessity in order to mentally feel life, the
world and its history. From the first constitution of human
societies, man has been thirsty for knowledge and verification
of his experience. Officially, from the time of the writing of
Plato's Symposium to the present day, poets, intellectuals
and philosophers have devoted much ink to love as a mystical
connection between man and divine. And while this
archetypal love has taken the pre-eminent place above the
human quest, it is so hard to find that even if some men find
it, they have to climb rough roads and fight many uneven
battles to live and enjoy it. Here comes the answer to the
popularity of erotic romantic films.The narratives related to love
hold the first place in the preferences of the viewers because
they connect them with this archetypal structure and the longing
to find the coveted soul mate that will take them to heaven. But
their hero of the love’s quest must first complete himself as an
entity. To achieve this, he must struggle with external antagonists
and internal demons. The love God does not connect the
incomplete with the twin flame. Therefore, the battle on the
outside is with geographical distance, with family, with
neighbours, with traditions and, above all, with the political and
legal status of the country where the hero lives. From the inside,
the useless ego and low intelligence do not make the receptor of
adhesion and the man is perpetuated in karmic relationships and
in excessive waste of energy.The feature film I am presenting is
about the love of two people from warring countries (Greece and
Turkey) whose love attraction has reached a moment when they
seem to be unprepared. But their soulful recognition of each other
as soulmates brought them twists and turns and life struggles,
they never imagined they would face. In the midst of this violent
adjustment, they are forced to accelerate their internal and
external conflicts. The politically persecuted activist Murat from
Turkey will begin his life where everything seems to be ending.
Adamantia must journey completely alone, directly, to maturity
and determination. The film belongs to the genre of social drama
films, the genre of romantic films with a philosophical tone and
political style. Of course, there are also comic moments and
comical incidents due to the Greek hero’s lack of knowledge of the
Turkish language.