dc.description.abstract | Ως Μακεδονικός Αγώνας χαρακτηρίζεται η ένοπλη σύγκρουση και η μάχη
προπαγάνδας μεταξύ Ελλήνων και Βούλγαρων κατά τα έτη 1904 έως 1908 στην
περιοχή της Μακεδονίας, που τότε αποτελούσε τμήμα της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας. Το τέλος της σύγκρουσης σήμανε η Επανάσταση των Νεότουρκων
το 1908.
Σε αυτή την εργασία, εξετάζεται το πως η Ελληνική Πολιτεία διαχειρίστηκε την
ιστόρηση του Μακεδονικού αγώνα μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος
της ιστορίας στο Δημοτικό Σχολείο, σε μια περίοδο που εκκινεί από το 1921 και
φθάνει ως τις μέρες μας. Τα εγχειρίδια εξετάζονται τόσο μέσα στο πλαίσιο των
κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών της εποχής που συγγράφθηκαν, όσο υπό το
πρίσμα της παραδοχής ότι αποτελούν ομοειδή αντικείμενα μιας συνεχούς γραμμής
που υπακούει στις εξελίξεις που με την πάροδο του χρόνου συντελούνται στην
Ιστοριογραφία ως επιστήμη, αλλά και στην Παιδαγωγική. Ως βάση στην επιλογή του
υλικού της έρευνας χρησιμοποιήθηκε αρχικά το βιβλίο «Τα Σχολικά Εγχειρίδια
Ιστορίας του Δημοτικού Σχολείου (1917-2017)» (Σ. Μπουζάκης, Ε. Κανταρτζή,
2019), το δείγμα του οποίου όμως εμπλουτίσθηκε, ώστε να ανταποκρίνεται στις
απαιτήσεις του θέματος της εργασίας.
Με την ποιοτική ανάλυση του αποδελτιωμένου υλικού εξετάζονται οι διαχρονικές
θεάσεις της ελληνικής εκπαίδευσης, όσον αφορά τα γεγονότα της περιόδου, ενώ με
την ποσοτική εντοπίζονται οι επαναλήψεις των δομικών στοιχείων του περιεχομένου
και εξάγονται συμπεράσματα για τη σημασία τους. Τέλος, μέσα από μια ποσοτική
έρευνα της ύλης διδασκαλίας των εγχειριδίων, αποτυπώνεται η διαχείριση της
σημασίας που αποδίδει η Ελληνική εκπαίδευση στην καταγραφή των γεγονότων του
Μακεδονικού Αγώνα, τόσο εντός του συνόλου της Νεώτερης Ιστορίας της χώρας,
όσο και εντός του υποσυνόλου της Ιστορίας του Νέου Ελληνικού Κράτους που
προέκυψε μετά την Επανάσταση του 1821.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________The Macedonian struggle can be defined as the armed conflict and propaganda battle
between Greek and Bulgarian populations that took place in Macedonia -which was
then part of the Ottoman Empire- between the years 1904 and 1908. The end of the
conflict was marked by the Revolution of the Young Turks in 1908.
This paper examines the way in which the Greek State has handled the narration of
the Macedonian Struggle through Elementary School History textbooks in a period
that extends from 1921 to nowadays.The textbooks are examined in the light of the
sociopolitical circumstances of the era in which they were written. Another fact that is
being taken into consideration is that admittedly they are products of a line of
derivative books that are being renewed as is being dictated by the developments in
Historiography as a science and Pedagogy in general. The main source of information
for this paper derives from the book ‘History School Textbooks in Elementary
School’ (S. Bouzakis, E. Kadartzi, 2019), whose texts have been embellished in order
to achieve the purposes of this paper.
After the substantial analysis of the acquired material, the established views of Greek
education are being examined as far as the events of the era are concerned. The
quantitative analysis -on the other hand- pinpoints the repetitions of structural
elements in the scripts and makes deductions based on their importance. Finally,
through an inquisitive approach of the study syllabus, an attempt is made to portray
the importance given by the Greek educational system to the recording of the events
of the Macedonian Struggle as part not only of Modern Greek History, but also of the
history of The New Greek State that was established after the Revolution of 1821 | en_US |