Γλωσσικά και παραγλωσσικά χαρακτηριστικά στον σύγχρονο επικοινωνιακό πολιτικό λόγο. Μελέτη περίπτωσης σύντομων βίντεο πολιτικών αρχηγών στην πλατφόρμα του TikTok
Abstract
Η παρούσα διπλωματική διερευνά την χρήση των γλωσσικών και παραγλωσσικών
χαρακτηριστικών στο σύγχρονο πολιτικό λόγο. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν σήμερα
μια σημαντική πτυχή της πολιτικής επικοινωνίας, η οποία δεν θα μπορούσε να παραλειφθεί. Θα
εξετασθεί η χρήση και ο ρόλος των γλωσσικών και παραγλωσσικών χαρακτηριστικών σε σύντομα
βίντεο των πολιτικών αρχηγών των δύο μεγάλων κομμάτων, όπως αυτοί νοούνται μέχρι τις
τελευταίες εθνικές εκλογές, στην πλατφόρμα του TikTok με τη μέγιστη δυνατή αντικειμενικότητα.
Αρχικά παρατίθεται η σχετική βιβλιογραφία, για να γίνει κατανοητή η έννοια της πολιτικής
επικοινωνίας, η οποία προσεγγίζεται υπό το πρίσμα της κοινωνικής κατασκευής και της επιρροής
του αισθητού σε αυτή. Στη συνέχεια διερευνάται η ένταξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη
σύγχρονη ζωή και ο τρόπος με τον οποίο αυτά εντάσσονται στον πολιτικό στίβο. Αναλύεται έπειτα
μέσα από την παράθεση επικοινωνιακών μοντέλων ο τρόπος με τον οποίο συμβάλλει η γλώσσα
στην επικοινωνία, ενώ αναλύονται και τα μέσα μη λεκτικής επικοινωνίας και η σημασία τους σε
αυτή. Πριν ξεκινήσει η ανάλυση των βίντεο, αναφέρονται οι σκοποί και οι περιορισμοί της
έρευνας, για να ξεκινήσει μία σύντομη ανάλυση των διαδικτυακών προφίλ των δύο πολιτικών
αρχηγών στην πλατφόρμα και η κυρίως ανάλυση των βίντεο. Τέλος, γίνεται μία συνολική
αποτίμηση των βίντεο και του πώς επηρέασαν τα γλωσσικά και παραγλωσσικά χαρακτηριστικά
την επικοινωνία. Συμπερασματικά προέκυψε πως τα γλωσσικά και παραγλωσσικά
χαρακτηριστικά επιτελούν καθοριστικό ρόλο στην μετάδοση ενός πολιτικού μηνύματος, γεγονός
το οποίο εντείνεται από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.____________________________________________________________________________________________________________________________This thesis investigates the use of linguistic and paralinguistic features in contemporary political
discourse. Social media today constitutes a significant aspect of political communication that could
not be overlooked. The use and role of linguistic and paralinguistic features in short videos of the
leaders of the two major parties, as they are perceived at the last national election, on the TikTok
platform will be examined with the utmost objectivity. First, the relevant literature is presented to
clarify the concept of political communication, which is approached through the lens of the social
construction and the influence of perception on it. Next, the integration of social media into modern
life and the way they are incorporated into the political arena are explored. Following this, the
contribution of language to communication is analyzed through the presentation of communication
models, as well as the means of non-verbal communication and their significance. Before the
analysis of the videos begins, the research's objectives and limitations are outlined, followed by a
brief analysis of the online profiles of the two political leaders on the platform and the main
analysis of the videos. Finally, a comprehensive evaluation of the videos is conducted, assessing
how linguistic and paralinguistic features affected communication. In conclusion, it emerged that
linguistic and paralinguistic features play a decisive role in the transmission of a political message,
a fact that is amplified by the use of social media.