Γυναίκες στα Μαθηματικά
Abstract
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το μείζον θέμα του χάσματος των δύο φύλων στις επιστήμες STEM και ειδικότερα στον τομέα των μαθηματικών. Τόσο από την αρχαιότητα, όσο και εν μέσω του 20ου αιώνα, έγιναν αντιληπτές οι προκαταλήψεις που υπήρχαν ανά τα έτη για την θέση της γυναίκας, η οποία ήταν εντός της οικίας και όχι σε θέση η οποία να της παρέχει μαθηματική εκπαίδευση, κάτι το οποίο εν μέρει άρθηκε με την είσοδο ορισμένων Ελληνίδων μαθηματικών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας. Εντούτοις, ακόμα και σήμερα, η εκπροσώπηση των γυναικών τόσο στους αποφοίτους μαθηματικών τμημάτων, όσο και σε καθηγητικές θέσεις, ανεξαρτήτου βαθμίδας, είναι πολύ μικρή.
Παρότι, έχει επιτευχθεί η ισότητα των δύο φύλων στο μορφωτικό επίπεδο με τις επιδόσεις στα μαθηματικά να είναι ίδιες ανάμεσα στα δύο φύλα και παρότι λαμβάνονται ενέργειες από την πλευρά των κρατών για την άμβλυνση της υποεκπροσώπησης των γυναικών στις επιστήμες STEM, εντούτοις διάφορα ζητήματα και προκλήσεις δρουν, ακόμα και στις μέρες μας, ως τροχοπέδη στην ανάληψη, εκ μέρους των γυναικών, θέσεων σχετικών με τα μαθηματικά στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Πράγματι, σύμφωνα με τα δεδομένα που συλλέχτηκαν από την διαδικτυακή εφαρμογή «Απέλλα», το 82,2% των εν ενεργεία καθηγητών ήταν άνδρες, ενώ επίσης, σε είκοσι επτά σχολές της χώρας μας, όλο το εκπαιδευτικό και ερευνητικό προσωπικό στον τομέα των μαθηματικών αποτελείτο από άτομα ανδρικού φύλου και, σχεδόν σε κάθε καθηγητική βαθμίδα, η εκπροσώπηση του γυναικείου φύλου είναι πολύ μικρή ή και ανύπαρκτη. Ακόμη, από την μελέτη των στατιστικών στοιχείων που εξάχθηκαν από την Eurostat, παρατηρήθηκε ότι, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι χρονικές περίοδοι όπου οι γυναίκες απόφοιτοι μαθηματικών τμημάτων σημείωσαν μειώσεις, ως προς τον αριθμό τους, ήταν περισσότερες από εκείνες όπου οι άνδρες απόφοιτοι μαθηματικών τμημάτων σημείωσαν μειώσεις.
Τέλος, όσον αφορά τα δεδομένα, τα οποία προσπελάστηκαν από τις ιστοσελίδες των ελληνικών μαθηματικών τμημάτων, κατέστη σαφές ότι υπάρχει εμφανής υποεκπροσώπηση των Ελληνίδων μαθηματικών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας, αφού το μεγαλύτερο ποσοστό των γυναικών στα μαθηματικά τμήματα των ελληνικών Πανεπιστημίων, ανεξάρτητα από την βαθμίδα, ήταν ίσο μόλις με 26,47%.---------------------------------------- This thesis addresses the major issue of the gender gap in the STEM sciences and particularly in the field of mathematics. Both from antiquity, and during the 20th century, the prejudices that existed throughout the years regarding the position of the woman, who was inside the home and not in a position to provide her with mathematical education, were noticed. This was something that was partially addressed with the entry of some Greek mathematicians into the Higher Education of our country. However, even today, the representation of women both among graduates of mathematics departments and in teaching positions in Higher Education, regardless of rank, is very small.
Although gender parity in educational attainment has been achieved with gender-equal mathematics performance, and although actions are being taken by states to alleviate the underrepresentation of women in STEM sciences, several issues and challenges remain, even today, as a brake on women taking up mathematics-related positions in Higher Education.
Indeed, according to the data collected by the online application "Apella", 82.2% of active teachers were men, while also, in twenty-seven schools in our country, all teaching and research staff in the field of mathematics were men and, at almost every teaching level, the representation of the female gender is very small or non-existent. Furthermore, from the study of the statistics extracted by Eurostat, it was observed that, at European level, the periods of time when female mathematics graduates who were recorded actually decreases, in terms of their numbers, were more than those when male mathematics graduates recorded reductions.
Finally, regarding the data, which were accessed from the websites of the Greek mathematics departments, it became clear that there is an obvious underrepresentation of Greek female mathematicians in the Higher Education of our country, since the largest percentage of women in the mathematics departments of Greek Universities, regardless of the grade, was equal to only 26.47%.