Ηχητικός σχεδιασμός βιντεοπαιχνιδιών και συναισθήματα: διερεύνηση σε παιδικό πληθυσμό σε ακουστική και οπτικοακουστική συνθήκη
Abstract
Ο ηχητικός σχεδιασμός των βιντεοπαιχνιδιών αποτελεί έναν από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες που διαμορφώνουν την εμπειρία του χρήστη. Στα παιδιά, ειδικότερα, η μουσική και τα ηχητικά εφέ μπορούν να επηρεάσουν τη συναισθηματική τους κατάσταση και την εμπλοκή τους στο παιχνίδι. Παρότι η επίδραση της εικόνας είναι συχνά κυρίαρχη στα βιντεοπαιχνίδια, ο ρόλος του ήχου —και ιδιαίτερα η σχέση μεταξύ ακουστικής και οπτικοακουστικής εμπειρίας— δεν έχει διερευνηθεί επαρκώς. Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία είχε ως σκοπό τη διερεύνηση της επίδρασης του ηχητικού σχεδιασμού των βιντεοπαιχνιδιών στη συναισθηματική απόκριση παιδικού πληθυσμού που φοιτά στις Γ΄- Στ΄ τάξεις του δημοτικού σχολείου. Η έρευνα εξέτασε την επίδραση τόσο της ακουστικής όσο και της οπτικοακουστικής συνθήκης μέσα από ηχητικά αποσπάσματα βιντεοπαιχνιδιών, με στόχο την αξιολόγηση συναισθημάτων. Η έρευνα ανέδειξε τη σημασία του ηχητικού σχεδιασμού στη συναισθηματική εμπειρία των παιδιών σε βιντεοπαιχνίδια, προσφέροντας χρήσιμες πληροφορίες για τη δημιουργία περιεχομένου που ευθυγραμμίζεται με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του παιδικού πληθυσμού.. Στην ακουστική συνθήκη, κυριάρχησαν θετικά συναισθήματα όπως η χαλάρωση (έως 82%) και η χαρά, ενώ στην οπτικοακουστική παρατηρήθηκαν παρόμοιες αντιδράσεις, αλλά πιο περιορισμένες σε ορισμένα αποσπάσματα. Η μουσική προκάλεσε ισχυρότερες συναισθηματικές αντιδράσεις από τα ηχητικά εφέ, με μείωση συναισθημάτων κατά τη μετάβαση στην οπτικοακουστική συνθήκη (-16,16%), ενώ τα ηχητικά εφέ βελτίωσαν την εμπειρία (+5,88%). Οι μαθητές της Γ΄ τάξης αντέδρασαν καλύτερα στην ακουστική συνθήκη, ενώ οι μεγαλύτεροι μαθητές και τα αγόρια εμφάνισαν μειώσεις στις οπτικοακουστικές συνθήκες. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τη σημασία ηλικίας, φύλου και πολιτισμικής προέλευσης στη συναισθηματική απόκριση. ------------------------------------ Sound design in video games is one of the most critical factors shaping the user experience. For children, in particular, music and sound effects can significantly influence their emotional state and engagement with the game. Although visuals often dominate the sensory experience of video games, the role of sound—especially the interplay between auditory and audiovisual stimuli—remains underexplored. This postgraduate thesis aimed to investigate the impact of sound design in video games on the emotional responses of children attending the 3rd to 6th grades of primary school. The research examined the effects of both auditory and audiovisual conditions through sound excerpts from video games, with the goal of assessing emotional responses. The findings highlighted the importance of sound design in shaping children’s emotional experiences during gameplay, offering valuable insights for developing content tailored to the needs and preferences of young audiences. In the auditory condition, positive emotions such as relaxation (up to 82%) and joy were dominant, while similar but slightly less intense reactions were observed in the audiovisual condition across certain excerpts. Music elicited stronger emotional responses compared to sound effects, with a decrease in emotional intensity during the transition to audiovisual conditions (-16.16%), whereas sound effects enhanced the experience (+5.88%). Younger students in the 3rd grade exhibited stronger emotional responses to auditory conditions, whereas older students and boys showed reduced emotional engagement in audiovisual settings. These findings underscore the influence of age, gender, and cultural background on children’s emotional responses, highlighting the potential of sound design to enrich their gaming experiences.