Η Απεικόνιση της Μεταμόσχευσης στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση
Abstract
Στην παρούσα διατριβή ερευνάται η αμφίδρομη σχέση της μεταμόσχευσης στην κινηματογραφική μυθοπλασία και αναλύεται, κάτω από αυτό το πρίσμα η ταινία 21 Grams (2003) του συγγραφέα Guillermo Arriaga
Αρχικά προσεγγίζεται η μεταμόσχευση, υπό την ευρεία έννοια, στον κινηματογράφο, από τις αρχές του 1900 έως τα τέλη του 2023. Αναδεικνύεται η μεγάλη συμβολή του στην κινητροδότηση της επιστήμης αλλά και οι επιρροές του από αυτήν. Διαπιστώνεται η πολύτιμη προσφορά της κινηματογραφικής μυθοπλασίας, στην ανάδειξη των σκοτεινών πτυχών της μεταμόσχευσης, των επικίνδυνων δυνατοτήτων που μπορεί να προκύψουν από την κακή, διεστραμμένη και κακουργηματική χρήση της πολύτιμης αυτής θεραπευτικής μεθόδου και επιβεβαιώνεται, με αδιαμφισβήτητο τρόπο, η κοινωνική σημασία της κινηματογραφικής μυθοπλασίας. Όχι μόνο ως πολύτιμο εργαλείο διδαχής αλλά και ως εργαλείο πρόβλεψης των μελλοντικών εξελίξεων, προειδοποίησης των πιθανών κινδύνων και ενεργοποίησης της κοινωνίας για την αποτροπή τους.
Στο ειδικό μέρος προσεγγίζεται η αφηγηματική ιδιαιτερότητα του σεναριογράφου Guillermo Arriaga και το αισθητικό αποτύπωμα της μεταμοντέρνας ταινίας, 21 Grams.
Η μεταμοντέρνα αισθητική προσέγγιση με την κατακερματισμένη και χρονικά αναμεμιγμένη αφήγηση, καταφέρνει, με επαγωγικό τρόπο να αποδώσει την ανθρώπινη διάσταση του δράματος, να διδάξει , να οδηγήσει τον θεατή στην «κρίση» φορτίζοντας τον έντονα συναισθηματικά, για να καταλήξει στην «λύση» και στην «έξοδο». Αποδεικνύεται ότι ο Arriaga έχει έντονες τις επιρροές από τους Αρχαίους Τραγικούς Ποιητές και την Ποιητική του Αριστοτέλη. «Παιδεύει» και εκπαιδεύει!
Αναδεικνύει , επίσης ο Arriaga, κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον, που δεν έχει γίνει ακόμη , πλήρως αποδεκτό από την Ιατρική: την Αριστοτελική δυνατότητα της μεταμοσχευμένης καρδιάς, που δεν συνδέεται με το νευρικό σύστημα του μεταμοσχευθέντος, να τροποιεί τα συναισθήματα και τις ορμές του, δημιουργώντας έλξη προς αυτά που αγαπούσε ο δότης.
Κάτι που δειλά- δειλά αρχίζει να αναγνωρίζει η νεόδμητη Νευροκαρδιολογία.
Επιβεβαιώνει, και πάλι, ότι ο κινηματογράφος διδάσκει και προηγείται της επιστήμης κινητροδοτώντας και προειδοποιώντας την στον θέμα της Μεταμόσχευσης
In this thesis, the two way relationship of transplantation in cinematic fiction is investigated and, in this light, the film 21 Grams (2003) by the author Guillermo Arriaga.
First, transplantation in the broad sense in cinema is approached from the early 1900s to the end of 2023. Its, great contribution to the motivation of science and its influences on it, are highlighted. The valuable contribution of cinematic fiction in highlighting the darkest aspects of transplantation, the dangerous possibilities that can arise from bad, perverse and criminal use of this invaluable therapeutic method and confirms in an undeniable way the social importance of cinematic fiction. Νot only as a valuable teaching tool but also as a tool for predicting future developments, warning of possible dangers and activating society to prevent them.
The special section approaches the narrative specificity of screenwriter Guillermo Arriaga and the aesthetic imprint of the postmodern film, 21 Grams.
The postmodern aesthetic approach with its fragmented and mixed narrative, manages, in an inductive way, to convey the human dimension of the drama, to teach, to lead the viewer to the "crisis" by charging him with intense emotions, in order to arrive at the "solution" and the "exit". It turns out that Arriaga is strongly influenced by the Ancient Tragic Poets and the Poetics of Aristotle. He is bothering and through this, educates!
Arriaga also demonstrates something extremely interesting, which has not yet been fully accepted by medicine: the ability of the transplanted heart, which is not connected to the transplant recipient's nervous system, to tweak his emotions and drives, creating an attraction to what the donor loved.
Something that is tentatively beginning to be recognized by the newly emerging field of Neurocardiology.
It confirms, once again, that cinema teaches and precedes science by motivating and warning it on the subject of transplantation