Αξιοποίηση του λογισμικού Scratch Junior για την παραγωγή λόγου στις αναπτυξιακές διαταραχές
Abstract
Η παρούσα διατριβή διερευνά τη χρήση του Scratch Junior, ενός διαδραστικού εκπαιδευτικού λογισμικού, ως εργαλείου για την ενίσχυση της παραγωγής λόγου και της συναισθηματικής ανάπτυξης σε νεαρή μαθήτρια με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ). Χρησιμοποιώντας μια μεθοδολογία μελέτης περίπτωσης, η έρευνα επικεντρώθηκε σε μια παρέμβαση 8 συνεδριών στην οποία το λογισμικό χρησιμοποιήθηκε για την αντιμετώπιση προκλήσεων στην άρθρωση, το λεξιλόγιο, την πολυπλοκότητα των προτάσεων και την κοινωνική επικοινωνία. Η μελέτη εξέτασε επίσης τη συναισθηματική δέσμευση και ρύθμιση του μαθητή καθ' όλη τη διάρκεια της παρέμβασης.
Τα αποτελέσματα έδειξαν σημαντικές βελτιώσεις στην παραγωγή ομιλίας, συμπεριλαμβανομένης της σαφέστερης άρθρωσης, του διευρυμένου λεξιλογίου και της αυξημένης εμπιστοσύνης στη λεκτική επικοινωνία. Επιπλέον, η μαθήτρια επέδειξε ενισχυμένη συναισθηματική ρύθμιση, μεγαλύτερη δέσμευση και συχνότερη έναρξη κοινωνικών αλληλεπιδράσεων. Αυτά τα ευρήματα ευθυγραμμίζονται με την υπάρχουσα έρευνα σχετικά με τα οφέλη των παρεμβάσεων που βασίζονται στην τεχνολογία για παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές, υπογραμμίζοντας τις δυνατότητες του Scratch Junior ως ένα πρακτικό, ελκυστικό εργαλείο για την υποστήριξη των επικοινωνιακών και συναισθηματικών δεξιοτήτων σε πλαίσια της ειδικής εκπαίδευσης.
Η έρευνα συμβάλλει στον τομέα της ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στην ειδική εκπαίδευση, δίνοντας έμφαση στην αξία των διαδραστικών, προσαρμόσιμων εργαλείων για την αντιμετώπιση των διαφορετικών αναγκών των μαθητών με ΔΑΦ. Οι περιορισμοί της μελέτης, συμπεριλαμβανομένης της εστίασής της σε μία μόνο συμμετέχουσα και τη σύντομη διάρκεια παρέμβασης, συζητούνται μαζί με συστάσεις για μελλοντική έρευνα για τη διερεύνηση ευρύτερων εφαρμογών του Scratch Junior και παρόμοιων τεχνολογιών σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.------------------------------------------------- This dissertation explores the utilization of Scratch Junior, an interactive educational software, as a tool to enhance speech production and emotional development in a young student with autism spectrum disorder (ASD). Using a case study methodology, the research focused on an 8-session intervention in which the software was employed to address challenges in articulation, vocabulary, sentence complexity, and social communication. The study also examined the student's emotional engagement and regulation throughout the intervention.
Results demonstrated significant improvements in speech production, including clearer articulation, expanded vocabulary, and increased verbal communication confidence. Additionally, the student exhibited enhanced emotional regulation, greater engagement, and more frequent initiation of social interactions. These findings align with existing research on the benefits of technology-based interventions for children with developmental disorders, highlighting Scratch Junior’s potential as a practical, engaging tool for supporting communication and emotional skills in special education contexts.
The research contributes to the growing field of technology integration in special education, emphasizing the value of interactive, customizable tools for addressing the diverse needs of students with ASD. Limitations of the study, including its focus on a single participant and short intervention duration, are discussed alongside recommendations for future research to explore broader applications of Scratch Junior and similar technologies in varied educational settings.