dc.description.abstract | H φύση είναι η πηγή έμπνευσης και το πεδίο έρευνας για όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας. Το ίδιο ισχύει για την Επιστήμη όσο και την Τέχνη. Η κοινή αυτή αφετηρία καθορίζει τα κοινά στοιχεία που ενυπάρχουν και στις δυο, όσο κι αν αυτές φαντάζουν από πρώτη όψη τόσο διαφορετικές. Διότι όταν κάποιος κάνει λόγο για Γεωμετρία και Τέχνη, ιδιαίτερα στην εκπαίδευση, συνήθως δεν συνδέει αρμονικά αυτούς τους δύο τομείς, παρόλο που τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα είναι διαθεματικά (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), 2003). Στην παρούσα μελέτη υποθέτουμε ότι αυτοί οι δύο τομείς συνδέονται άμεσα και προσπαθούμε να εξακριβώσουμε τον παραπάνω συσχετισμό.
Η παρούσα εργασία είναι δομημένη σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος βασίζεται κυρίως στη βιβλιογραφική αναζήτηση, στην προσπάθειά να πιστοποιηθεί η άποψη ότι η Γεωμετρία και η Τέχνη είναι δύο τομείς άμεσα συνυφασμένοι. Σημαντικό σταθμό στην εργασία θα αποτελέσει ένα αξιοσημείωτο καλλιτεχνικό κίνημα, ο Σουρεαλισμός , με έναν σημαντικό εκπρόσωπό του, τον Χουάν ή Ζουάν Μιρό.
Το δεύτερο μέρος κατέχει ως ένα βαθμό πρακτικό χαρακτήρα. Κινείται αποκλειστικά στα πλαίσια του Δημοτικού Σχολείου με σκοπό να εξεταστούν τα όρια της γεωμετρικής σκέψης και της αισθητικής ανάπτυξης των μαθητών, αλλά και να βρεθούν τρόποι, ώστε η διδασκαλία των γεωμετρικών εννοιών να αποκτήσει ένα πιο φιλικό χαρακτήρα για τους μαθητές. Στη συνέχεια παρατίθενται οι δύο διαθεματικές προσεγγίσεις που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια της παρούσης πτυχιακής εργασίας και συμπεριλαμβάνουν την βιωματική προσέγγιση με έργα τέχνης του Χουάν Μιρό. Τέλος, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας, καθώς και η συζήτηση που αποσκοπεί στην τεκμηριωμένη ανάλυσή τους.Nature is the source of inspiration and the field of research for all the aspects of human activities. The same occurs not only for Science but Art too. This mutual starting point defines the mutual elements that inhere to both of them, even if they seem so different. Because, when someone refers to Geometry and Art, especially in education, usually they don’t combine harmonically these two sectors, although the new Curricula are cross-curriculum. In this study we suppose that these two sectors are closely inherent and we try to find out the previous correlation.
This dissertation is structured in two parts. The first part is mainly based on a literature search in an attempt to verify the view that Geometry and Art are two areas directly intertwined. A remarkable artistic movement, Surrealism, constitute a significant point in our study, referring also to one important representative, Joan Miró. The second part holds a degree of practical character. It moves solely within the elementary school in order to test the limits of the geometric thinking and aesthetic development of students, but also so to find ways to teach the geometric concepts in a more friendly character. Here there are the two cross-curricular approaches made in the context of this thesis and include experiential approach to art works of Joan Miró. Finally, there are presented the results of this research and discussion aimed to the documented analysis. | en_US |