Φιλαναγνωσία και βιβλιοθήκη: σύγχρονες πρακτικές προώθησης του λογοτεχνικού βιβλίου για παιδιά και νέους
Abstract
Η συγκεκριμένη εργασία έχει ως στόχο να προωθήσει το λογοτεχνικό βιβλίο και γενικά τη φιλαναγνωσία σε παιδιά και νέους. Επίσης, η εργασία αποσκοπεί στο να μας ενημερώσει για τη σημερινή κατάσταση των βιβλιοθηκών, τις δράσεις και τις ενέργειες που διεξάγουν κυρίως οι παιδικές και σχολικές βιβλιοθήκες για την προώθηση της φιλαναγνωσίας στα παιδιά και τους εφήβους. Ακόμη, αυτή η εργασία μας πληροφορεί για το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) , τους στόχους του και τις δράσεις που διοργανώνει σε λογοτέχνες καθώς και για τα διάφορα τμήματα βιβλιοθηκών που περιλαμβάνει. Επίσης, βλέπουμε ότι αναφέρεται σε διάφορες πρακτικές, όπου μπορούν να εφαρμόσουν γονείς και εκπαιδευτικοί στα παιδιά τους, με σκοπό να κεντρίσουν το ενδιαφέρον τους να αγαπήσουν το διάβασμα. Η μέθοδος της έρευνας που αξιοποιήθηκε, σύμφωνα με τα δεδομένα της εργασίας, είναι μια Ποιοτική Ανάλυση Λόγου, δηλαδή μια Γραπτή Ημιδομημένη Συνέντευξη με ερωτήματα ανοικτού και κλειστού τύπου. Τα βασικά συμπεράσματα μας από την συγκεκριμένη έρευνα και γενικά από την εργασία είναι ότι οι βιβλιοθήκες δεν καταβάλλουν ιδιαίτερες προσπάθειες να βελτιώσουν τους χώρους τους, έτσι ώστε να καλύψουν τις ανάγκες των αναγνωστών τους ούτε μπαίνουν στην διαδικασία να παρακολουθήσουν κάποιο σεμινάριο, όπως βλέπουμε και στα αποτελέσματα της έρευνας. Αυτό λοιπόν, συμβαίνει διότι δεν υπάρχει κατάλληλο και επιμορφωμένο προσωπικό για να φροντίζει για όλα αυτά αλλά συνήθως υπάρχει μόνο ένας υπεύθυνος, που παρά τη θέλησή του δεν μπορεί να ανταπεξέλθει μόνος του στην όσο το δυνατόν καλύτερη αξιοποίηση της βιβλιοθήκης. Γενικά, στην εργασία αναφέρεται ότι οι βιβλιοθήκες θα πρέπει να είναι πολύ καλά ενημερωμένες, πράγμα το οποίο λείπει από τις περισσότερες, καθώς ακόμη αναφέρονται η ιστορία της φιλαναγνωσίας, οι στόχοι, οι ορισμοί και ο σκοπός της, έτσι ώστε να προωθηθεί η σημασία της έννοιάς της.