Το επιχειρηματολογικό άρθρο: ένα σενάριο διδασκαλίας για το Δημοτικό Σχολείο
Abstract
Η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό της την εκπόνηση ενός διδακτικού σεναρίου για τους μαθητές. Πιο συγκεκριμένα, αποβλέπει στην επαφή των μαθητών με το κειμενικό είδος “επιχειρηματολογικό άρθρο”. Υπό αυτή τη θεώρηση, λοιπόν, παρουσιάζονται, αρχικά, τα χαρακτηριστικά του είδους αυτού, αλλά και των συνιστωσών που το απαρτίζουν, δηλαδή του κειμενικού είδους άρθρο και του είδους λόγου επιχειρηματολογία. Στόχος είναι η προαγωγή του γραπτού λόγου των μαθητών στο συγκεκριμένο κειμενικό είδος. Επίσης, γίνεται λόγος για τον όρο ‘’κριτική σκέψη’’, ο οποίος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την επιχειρηματολογία. Έπειτα, αναλύεται διεξοδικά το διδακτικό σενάριο και η μεθοδολογία που εφαρμόζεται, προκειμένου να υλοποιηθούν οι εν λόγω στόχοι, στο επίπεδο της Στ’ τάξης Δημοτικού. Τέλος, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που προκύπτουν από αυτό το διδακτικό σενάριο, από τα οποία διαφαίνεται και η πρόοδος που συντελείται ως προς τις γνωστικές και τις γλωσσικές δεξιότητες των μαθητών.
Πιο συγκεκριμένα, αυτό το διδακτικό σενάριο συνίσταται, αρχικά, στην εξοικείωση των μαθητών με τα βασικά χαρακτηριστικά της επιχειρηματολογίας και του άρθρου και σε μια πρώτη παραγωγή λόγου από τους μαθητές, ένα επιχειρηματολογικό άρθρο με βάση ένα δεδομένο θέμα. Έπειτα, αφού διορθωθούν τα πρώτα κείμενα των μαθητών και επισημανθούν οι ελλείψεις τους, εφαρμόζονται κάποιες διδακτικές παρεμβάσεις στους μαθητές, προκειμένουν να αντιμετωπιστούν αυτές οι ελλείψεις. Τέλος, οι μαθητές καλούνται να γράψουν εκ νέου ένα επιχειρηματολογικό κείμενο με το ίδιο θέμα που είχαν προσεγγίσει κατά την πρώτη φάση του διδακτικού αυτού σεναρίου. Γίνεται, λοιπόν, σύγκριση των αρχικών με τα τελικά κείμενα των μαθητών, προκειμένου να αξιολογηθεί η πρόοδός τους. Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, διαπιστώνεται σημαντική βελτίωση του γραπτού λόγου των περισσότερων μαθητών.
The purpose of this work is to materialize a teaching scenario for primary school students. More specifically, it aims at an approach of the writing genre ‘Argumentative article’ by the students. In this regard, characteristics of this genre, as well as of its components, i.e. the discourse types article and argumentation, are presented. Also the term «Critical thinking», which is inextricably connected with argumentation, is explained. Afterwards, the teaching scenario and the methodology, that is used at the level of the sixth grade of primary school, in order for these goals to be accomplished, are thoroughly analyzed. Finally, the outcome of this scenario is presented, through which the progress in students’ cognitive and language skills is revealed.
More specifically, this teaching scenario, initially, aims at the familiarization of students with the basic characteristics of the argumentation and the articles and at an initial writing by the students, an argumentative article, whose subject is given to the students. Later on the undergraduate, after checking the students’ first articles and pointing out their deficiencies, implements some teaching interventions, in order for these deficiencies to be fixed. Finally, the students write a new argumentative article with the same subject as the first phase of this teaching scenario. A comparison between the initial and the final students’ articles is held, in order for the students’ progress to be evaluated. After this teaching scenario is materialized, the writing capabilities of most students are significantly improved.