Διερεύνηση και ανάλυση τεχνικής αποδοτικότητας του δημόσιου ελληνικού σχολείου
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας του συστήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και η καταγραφή καθώς και η μελέτη της τεχνικής αποδοτικότητας των εκπαιδευτικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας. Σε πρώτο επίπεδο η εργασία μελετά την αποτελεσματικότητα του συστήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα καταγράφοντας την Τεχνική Αποδοτικότητα με την μέθοδο DEA (DataEnvelopmentAnalysis – Περιβάλλουσα Ανάλυση Δεδομένων). Η DEA αποτελεί μια μη παραμετρική μέθοδο που επιτρέπει τη μέτρηση της αποδοτικότητας σε οργανισμούς και εκπαιδευτικές μονάδες, όπου πολλαπλές εισροές (inputs) παράγουν πολλαπλές εκροές (outputs). Σε δεύτερο επίπεδο χρησιμοποιήθηκε η τεχνική της ανάλυσης γραμμικής παλινδρόμησης με τη μέθοδο Enter και εξετάστηκε η επιρροή της εξαρτημένης μεταβλητής Τεχνική Αποδοτικότητα, όπως αυτή προέκυψε από το 1ο επίπεδο ανάλυσης από παράγοντες του άμεσου περιβάλλον της εκπαιδευτικής μονάδας (μέγεθος της εκπαιδευτικής μονάδας, προσόντα του εκπαιδευτικού προσωπικού της κάθε εκπαιδευτικής μονάδας, έτη υπηρεσίας του εκπαιδευτικού προσωπικού της κάθε εκπαιδευτικής μονάδας) και από παράγοντες όπως το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον της εκπαιδευτικής μονάδας.
Από την ανάλυση του 1ου επιπέδου προέκυψε ότι η μέση Τεχνική Αποδοτικότητα για το σχολικό έτος 2014 – 15 είναι 0.91 με τυπική απόκλιση 0.07 ενώ για το σχολικό έτος η μέση τιμή της Τεχνικής Αποδοτικότητας διαμορφώνεται στο 0.89 με τυπική απόκλιση 0.11. Από τα 4 μοντέλα που εξετάστηκαν, με διαφορετικό κάθε φορά συνδυασμό εισροών και εκροών, προέκυψε ότι κατά μέσο όρο στο σύνολο των 29 εκπαιδευτικών μονάδων το 13,8% θεωρήθηκε Τεχνικά Αποδοτικό καθώς 4 κατά μέσο όρο εκπαιδευτικές μονάδες σε κάθε μοντέλο ανάλυσης είχαν επίπεδο Τεχνικής Αποδοτικότητας που έφτανε το 100% δημιουργώντας ένα βέλτιστο αποτέλεσμα για τις υπόλοιπες εκπαιδευτικές μονάδες. Επίσης έγινε για το κάθε μοντέλο χωριστά η ανάλυση των περιθωρίων χαλάρωσης (slacks) των εισροών με ταυτόχρονη βελτίωση των εκροών (projection) ώστε οι εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες υστερούν σε επίπεδο Τεχνικής Αποδοτικότητας να γνωρίζουν τι περιθώρια και δυνατότητες έχουν ώστε να αυξήσουν την σχολική τους αποδοτικότητα σε επίπεδα άλλων ομοειδών τεχνικά αποδοτικών εκπαιδευτικών μονάδων. Η συμβολή της παρούσας έρευνας στην προώθηση της εκπαίδευσης θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική καθώς δεν υπάρχει αντίστοιχη έρευνα στην χώρα που να αξιοποιεί, αναλύει και ερμηνεύει πολλαπλούς παράγοντες που σχετίζονται με την σχολική αποδοτικότητα. Η μελέτη δημιουργεί ένα εργαλείο αποτίμησης της τεχνικής αποδοτικότητας εκπαιδευτικών μονάδων το οποίο θα μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλες βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος συμβάλλοντας στην πληρέστερη κατανόηση των συσχετισμών που αναπτύσσονται μεταξύ εκπαιδευτικής επίδοσης και άμεσων ή έμμεσων παραγόντων που επηρεάζουν την σχολική αποδοτικότητα.
In this paper, we have evaluated efficiency in providing secondary education across countries by assessing outputs (student performance) against inputs directly used in the education system (teachers, student time) and environment variables (wealth and parents’ education). In methodological terms, we have employed a two-stage semi-parametric procedure. Firstly, output efficiency scores were estimated by solving a standard DEA problem with countries as DMUs. Secondly, these scores were explained in a regression with the environmental variables as independent variables.