Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής για την ένταξη μαθητών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες σε κανονική τάξη
Abstract
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να καταγράψει τις αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής σχετικά με την ενσωμάτωση μαθητών με ειδικές ανάγκες σε μια τυπικώς αναπτυσσόμενη τάξη. Όργανο μέτρησης αποτέλεσε το ερωτηματολόγιο των Sideridis&Chandler (1997) το οποίο αποτελείται από 12 ερωτήσεις οι οποίες αναλύουν τους παράγοντες της δεξιότητας, οφέλους, αποδοχής και υποστήριξης. Δείγμα έρευνας αποτέλεσαν 90 εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής (46 άνδρες, 44 γυναίκες) από τους νομούς Πέλλας, Ηλείας, Κιλκίς, Καστοριάς, Θεσσαλονίκης και Φλωρίνης. Τα αποτέλεσμα έδειξαν, σε γενικές γραμμές, θετική στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στην ενσωμάτωση μαθητών με ειδικές ανάγκες. Ωστόσο παρά την θετική στάση οι εκπαιδευτικοί εξέφρασαν προβληματισμό επάνω σε δύο πολύ σημαντικούς παράγοντες: 1. στο επίπεδο των γνώσεων που κατέχουν επάνω σε θέματα διαχείρισης παιδιών με ειδικές ανάγκες και 2. για τον βαθμό στον οποίο μπορεί να επιτευχθεί η ενσωμάτωση λόγω της έλλειψης υπηρεσιών υποστήριξης και υλικοτεχνικής υποδομής. Ελπιδοφόρο είναι το γεγονός πως οι εκπαιδευτικοί έδειξαν σε μεγάλο ποσοστό πρόθυμοι να παρακολουθήσουν επιπρόσθετα μαθήματα, ώστε να διευρύνουν τις γνώσεις τους για θέματα εκπαίδευσης παιδιών με ειδικές ανάγκες. Τα αποτελέσματα αυτά ήρθαν σε σύγκριση με αποτελέσματα άλλων σχετικών ερευνών επί του θέματος και καταλήξαμε πως κάποια από αυτά συγκλίνουν ενώ άλλα διαφέρουν. The purpose of this study was to record the perceptions and attitudes of teachers of physical education about the integration of pupils with special needs in a typically growing class. The measuring instrument was the questionnaire of Sideridis and Chandler (1997), which consists of 12 questions that analyze the factors of skill, benefit, acceptance and support. The sample of the survey was 90 physical education teachers (46 men, 44 women) from the prefectures of Pella, Ilia, Kilkis, Thessaloniki, Kastoria and Florina. The results showed, in general, positive attitude of educators towards the integration of students with special needs. However, despite their positive attitude, teachers expressed concern on two very important factors: 1. the level of knowledge they possess concerning the management of children with special needs and 2. the extent to which integration can be achieved due to the lack of support services and material-technical infrastructure. The fact that teachers showed a high level of their being willing to attend additional courses in order to broaden their knowledge for education of children with special needs, is very hopeful. These results came in comparison with the results of other investigations considering this issue and we concluded that some of them converge while others differ.