Show simple item record

dc.contributor.advisorΕπιβλέπων Καθηγητής: Τσελφές Βασίλειος
dc.contributor.authorΔημόπουλος, Στέφανος
dc.contributor.otherΕξεταστική Επιτροπή: Καριώτογλου Πέτρος, Σπύρτου Άννα
dc.date.accessioned2017-06-28T08:28:43Z
dc.date.available2017-06-28T08:28:43Z
dc.date.issued2017-02
dc.identifier.other766 ΔΗΜ
dc.identifier.urihttp://dspace.uowm.gr:8080/xmlui/handle/123456789/617
dc.descriptionΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδώνen_US
dc.description.abstractΑπό τα πρώτα χρόνια των ιστορικών χρόνων ο άνθρωπος ερευνά το φυσικό περιβάλλον και τα φυσικά φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω του, αναπτύσσει σκέψεις, προσπαθεί να δώσει εξηγήσεις, διατυπώνει θεωρίες και εισέρχεται σταδιακά στο χώρο που ονομάζουμε επιστήμη, χρησιμοποιώντας έννοιες και αναπτύσσοντας κοσμοθεωρίες οι οποίες επηρεάζονται από την πολιτισμική κατάσταση και την κουλτούρα της εποχής. Κοσμοθεωρία είναι μια εικόνα για το πως είναι και πως λειτουργεί η φύση, ο φυσικός κόσμος και γενικά ο κόσμος. Από την κλασική αρχαιότητα μέχρι σήμερα οι κοσμοθεωρίες που αναπτύχθηκαν σχετικά με την παρατήρηση, ερμηνεία, διδασκαλία και μάθηση των εννοιών των φυσικών επιστημών είναι της φυσιοκρατίας, της μηχανοκρατίας και της τεχνοκρατίας. Η κοσμοθεωρία της φυσιοκρατίας παρουσιάζει τις φυσικές οντότητες να διαθέτουν εσωτερικές δυνάμεις με τις οποίες επηρεάζουν τα γεγονότα / φαινόμενα με βάση ίσως και κάποιους δικούς τους σκοπούς. Η κοσμοθεωρία της μηχανοκρατίας παρουσιάζει τις φυσικές οντότητες, τις σχέσεις και τα φαινόμενα με δηλωτικό λόγο, ως εάν δηλαδή ο συγγραφέας να μιλά από τη θέση ενός εξωτερικού παρατηρητή που αντιλαμβάνεται το αληθές όλο σε άπειρο χρόνο. Η κοσμοθεωρία της τεχνοκρατίας παρουσιάζει τις φυσικές οντότητες, τις σχέσεις και τα φαινόμενα σε σχέση με τα ανθρώπινα συμφέροντα και επιδιώξεις, ως εάν αυτά δηλαδή να υπάρχουν και να συμβαίνουν επειδή ο άνθρωπος τα επιδιώκει ή τα υφίσταται. Τα ερωτήματα που προκύπτουν σχετικά με την εργασία - έρευνα που πραγματοποιείται με βάση τη μελέτη των κειμένων σχολικής επιστήμης των βιβλίων των Φυσικών Ε' Δημοτικού Σχολείου είναι ότι, ποιες κοσμοθεωρίες φαίνεται να επηρεάζουν στη σύγχρονη εποχή τη συγγραφή των σχολικών βιβλίων των φυσικών επιστημών του Δημοτικού Σχολείου και ποια από τις κοσμοθεωρίες που κυριάρχησαν σχετικά με τις φυσικές επιστήμες φαίνεται να είναι η επικρατέστερη στη διδασκαλία - μάθηση των φυσικών επιστημών στο Δημοτική Σχολείο. Αφού ως μονάδα ανάλυσης θεωρήθηκε κάθε παράγραφος κειμένου από το βιβλίο του μαθητή, το τετράδιο εργασιών και το βιβλίο του δασκάλου των Φυσικών Ε' Δημοτικού Σχολείου, με ενιαίο περιεχόμενο και σχετικά διαφορετικό από την προηγούμενη και την επόμενη παράγραφο, μέσω της τεχνικής της ανάλυσης περιεχομένου και της κατηγοριοποίησής της ως προς το είδος της κοσμοθεωρίας που προσεγγίζει, τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την επεξεργασία των αποτελεσμάτων είναι ότι οι βασικές κοσμοθεωρίες που επηρεάζουν στη σύγχρονη εποχή τη συγγραφή των σχολικών βιβλίων των φυσικών του Δημοτικού Σχολείου είναι οι κοσμοθεωρίες της φυσιοκρατίας, της μηχανοκρατίας και της τεχνοκρατίας. Η επικρατέστερη κοσμοθεωρία στη διδασκαλία - μάθηση των φυσικών επιστημών φαίνεται ότι είναι η κοσμοθεωρία της μηχανοκρατίας με σημαντική διαφορά από την τεχνοκρατία και τέλος τη φυσιοκρατία και αυτό γιατί η μηχανοκρατία βασίζεται και υποστηρίζει την επιστημονική αλήθεια, η οποία είναι το ζητούμενο στην Επιστήμη. From the first years of the historical times the man researches for the natural environment and the natural phenomena occurring around, develops ideas, trying to give explanations, formulates theories and gradually enters in the space we call science, using concepts and developing world view philosophies which are affected by the cultural situation and culture of the era. World view philosophy is a picture of how nature, the natural world and the world in general are and how they work. From classical antiquity until today, the world view philosophy developed on the observation, interpretation, teaching and learning of the concepts of natural sciences is the physiocracy, industrialism and technocracy. The world view philosophy of physiocracy presents the natural entities to possess internal powers in which the events/phenomena are affected on the basis of perhaps some of their own purposes. The world view philosophy of industrialism presents the natural entities, the relationships and the phenomena in significative reason, i.e. as if the author speaks from an external observer who understands the truth all in infinite time. The world view philosophy of technocracy presents the physical entities, the relationships and the phenomena in relation to human interests and aspirations, as if they say exist and occur because the man the seeks or exist. The questions arising in the work - research carried out on the basis of the study of texts school science books of Physics in Elementary School of Fifth Grade is that, which world view philosophies seem to affect in the contemporary era the writing of textbooks in the natural sciences of the elementary school and which world view philosophies dominated on the natural sciences appears to be the predominant in teaching - learning of natural sciences at the Primary School. Since each paragraph of the text from the book of the pupil was considered a unit of analysis, the collection work and the workshop of the teacher of Physics of the Fifth Grade of Primary School, with a uniform content and different from the previous and next paragraph, through technical content analysis and the classification of the kind of philosophy which approximates to the conclusions resulting from the processing of the results is that the basic philosophy affecting the contemporary era writing of textbooks of natural elementary school is the philosophy of the physiocracy, industrialism and technocracy. The predominant world view in teaching - learning in the natural sciences appears to be the world view of industrialism with significantly difference from the Technocracy and finally the physiocracy because industrialism is based and supports the scientific truth, which is the task in Science.en_US
dc.format.extent62 σ.
dc.language.isoελληνικήen_US
dc.publisherΠαιδαγωγική Σχολή Φλώρινας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςen_US
dc.subjectΚοσμοθεωρίαen_US
dc.subjectΦυσιοκρατίαen_US
dc.subjectΜηχανοκρατίαen_US
dc.subjectΤεχνοκρατίαen_US
dc.subjectCosmotheoryen_US
dc.subjectNaturalismen_US
dc.subjectMechanocracyen_US
dc.subjectTechnocracyen_US
dc.titleΦυσιοκρατικές, Μηχανοκρατικές και Τεχνοκρατικές επιρροές στα κείμενα βιβλίων σχολικής επιστήμης του Δημοτικού Σχολείουen_US
dc.title.alternativeNaturalistic, Mechanistic and Technocratic influences in Elementary School text books of school scienceen_US
dc.typeΜεταπτυχιακή διπλωματική εργασίαen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record