Show simple item record

dc.contributor.advisorΑικατερίνη Δημητριάδου
dc.contributor.authorΜάττα, Φανή
dc.date.accessioned2017-07-17T07:58:26Z
dc.date.available2017-07-17T07:58:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://dspace.uowm.gr:8080/xmlui/handle/123456789/654
dc.descriptionΔιατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Νηπιαγωγών και Δημοτικής Εκπαίδευσηςen_US
dc.description.abstractΜια από τις πιο σημαντικές επιδιώξεις των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών, εδώ και μερικές δεκαετίες, είναι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Στην κατεύθυνση αυτή έχει αναπτυχθεί το «κίνημα της κριτικής σκέψης», με σκοπό να βοηθήσει τους μαθητές να βελτιώσουν τον συλλογισμό τους για τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Σύμφωνα με τη φιλοσοφία του κινήματος, η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης είναι πρωταρχική αποστολή του σχολείου, που θα πρέπει να αναζητά τρόπους με τους οποίους θα επιτύχει τον στόχο αυτό χωρίς να παραμελούνται οι υπόλοιποι στόχοι της εκπαίδευσης. Υπό αυτό το πρίσμα, η εκπαιδευτικός-ερευνήτρια έχοντας διαπιστώσει την αδυναμία των 23 μαθητών της να σκέφτονται κριτικά, εφάρμοσε στην Ε΄ τάξη ενός δημοτικού σχολείου της Ανατολικής Αττικής ένα τετράμηνο πρόγραμμα εκπαιδευτικής παρέμβασης με στόχο την προώθηση της κριτικής τους σκέψης ακολουθώντας τις αρχές της έρευνας-δράσης. Χωρίς να διαταραχτεί η ροή του σχολικού προγράμματος, συμπεριλήφθηκαν δραστηριότητες στη διδασκαλία που ενδυνάμωσαν τους μαθητές ώστε να σκέφτονται κριτικά μέσω στρατηγικών αναγνώρισης επιχειρημάτων, κατηγοριοποίησης, ελέγχου ιδεών, αποκωδικοποίησης, αξιολόγησης ισχυρισμών, επιλογής αποδεικτικών στοιχείων κ.λπ. Παράλληλα αξιοποιήθηκαν οι αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της αυθεντικής μάθησης. Στη διάρκεια της παρέμβασης η εκπαιδευτικός-ερευνήτρια εφάρμοσε πρακτικές αναστοχασμού με τήρηση ημερολογίου και παρακολούθησε την ανταπόκριση των μαθητών στις απαιτήσεις της διδασκαλίας, την πρόοδό τους ως προς την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης και τις δυσλειτουργίες που προέκυπταν. Με τον τρόπο αυτό βελτίωνε τις πρακτικές της και διαμόρφωνε το κατάλληλο κάθε φορά εκπαιδευτικό υλικό. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ζήτημα της προσφυγικής κρίσης, η οποία αποτέλεσε και θεματικό άξονα του εργαλείου αξιολόγησης της κριτικής σκέψης που συμπληρώθηκε στην αρχή και στο τέλος της παρέμβασης. Τα αποτελέσματα έδειξαν πρόοδο των μαθητών στην ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης, αλλά και ανάπτυξη της διαπολιτισμικής τους αντίληψης.One of the most important pursuits of the curriculum for several decades is the development of critical thinking. The development of the “critical thinking movement” aims to help students improve their thoughts on the daily problems they face and claims that the development of critical thinking is the primary school’s pursuit, seeking ways to achieve this goal without neglecting the other school’s objectives. In this respect, and having identified her 23 students' inability to think critically, the teacher-researcher applied a four-month educational intervention on the fifth grade of a Primary School of Eastern Attica, in order to promote their critical thinking. The intervention followed the principles of action research method. Without disrupting the curriculum, activities were included in the instruction that helped students to think critically through strategies of recognition, categorization, control of ideas, decoding, appraisal of claims, selection of evidence, etc. At the same time, the principles of intercultural education, differentiated teaching and authentic learning were utilized in the program. During the intervention, the teacher-researcher adhered to reflection practices with keeping a diary and monitored the students' responses to the requirements of teaching, the progress in pupils’ critical thinking development and the malfunctions that arose. In this way, she improved her practices and developed the appropriate educational material. Particular emphasis was given on the issue of the refugee crisis, which was also the thematic axis of the critical thinking assessment tool that was given at the beginning and at the end of the intervention. The results show students' critical thinking development and intercultural development.en_US
dc.format.extent180 σ.
dc.language.isoελληνικήen_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςen_US
dc.subjectΚριτική σκέψηen_US
dc.subjectΠροσέγγιση έγχυσηςen_US
dc.subjectΈρευνα-δράσηen_US
dc.subjectΔιαπολιτισμικότηταen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectInfusion approachen_US
dc.subjectAction researchen_US
dc.subjectInterculturalismen_US
dc.titleΑνάπτυξη κριτικής σκέψης στο δημοτικό σχολείο. Μια περίπτωση έρευνας δράσηςen_US
dc.typethesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record