Η Εθνική Αντίσταση στο νομό Αχαϊας: ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθεί σε τοπικό επίπεδο, η εθνική αντίσταση του νομού Αχαΐας, να δοθεί μια γενική εικόνα της κατάστασης κατά την περίοδο της κατοχής και της αντίστασης και να προταθεί μια διδακτική προσέγγιση του θέματος. Μέσα από την μελέτη και παρουσίαση γεγονότων που έλαβαν χώρα στο νομό Αχαΐας παρατίθενται τα σημαντικότερα γεγονότα της εθνικής αντίστασης, διερευνούνται οι σχέσεις και επιχειρείται η προσέγγιση της ιστορίας και κατ’ επέκταση η ερμηνεία της. Η ανάδειξη των τοπικών γεγονότων της αντίστασης στοχεύει στην κατανόηση της τοπικής ιστορίας και στη αναγνώριση της συμβολής της στη διαμόρφωσης της εθνικής ιστορίας. Έπειτα, παρουσιάζεται μια διδακτική πρόταση τοπικής ιστορίας με θεωρητική τεκμηρίωση, δραστηριότητες και αξιολόγηση. Οι μαθητές ασκούνται στην επιτόπια έρευνα και μελέτη τοπικών ιστορικών πηγών. Η μεθοδολογία της παρούσας εργασίας ως προς το πρώτο μέρος της είναι η ιστορική ερμηνευτική. Με τη βοήθεια της ερμηνευτικής λειτουργίας ανιχνεύεται και κατανοείται το περιεχόμενο των ιστορικών κειμένων και πηγών, προσεγγίζονται, ερμηνεύονται και αναλύονται τα τοπικά γεγονότα και η εξέλιξή της εθνικής αντίστασης στο νομό, στοχεύοντας στην ανάδειξη μιας πλήρους εικόνας της εποχής, ώστε να μπορέσει να γίνει περισσότερο εύληπτη. Με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο επιχειρείται η συνεργασία και η αλληλεπίδραση των μαθητών, στοχεύοντας στην ανάπτυξη γνωστικό-μεθοδολογικών ικανοτήτων και της ιστορικής σκέψης. Συμπερασματικά πρέπει να σημειωθεί ότι στην Αχαΐα η αντίσταση του πληθυσμού υπήρξε μεγάλη, παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε η οργάνωση και η δράση της. Η διαπίστωση αυτή αναδύεται μέσα από τις δραστηριότητες που προτείνονται στην διδακτική προσέγγιση. The purpose of the present paper is to study the resistance at the regional level of Achaia, also to present a generic view of the situation pertaining the occupation and the resistive forces and finally suggest a didactic aspect of the subject. Through the study and presentation of the facts taken place in the Achaia region historic correlations are attempted in an effort to explain and interpret the known historic facts. This promotion of the local history and telltales is aiming to the better understanding of the national history of Greece during that era. Moreover a didactic suggestion of local history with theoretical presumptions /documentations, activities and evaluation. The students are exercising 'on the spot' research and study of regional and local historic sources. The methodology used initially is the historic interpretative method. With the help of the interpretative function, the content of the historic texts and sources is located and regional facts of lesser known history are analyzed and explained in order to document a full image somewhat more easy to understand. Through the group cooperation the cooperation and interaction between students is attempted aiming to the development of the cognitive-methodological skills and also the 'historians mind' kind of thinking. Last but not least it should be mentioned that the regional resistance of Achaia was great, despite the difficulties in structure and organization of its actions. This ascertainment is rising through the activities suggested in the didactic approach.