dc.description.abstract | Το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών» (2011) για τη διδασκαλία του μαθήματος της Λογοτεχνίας εφαρμόστηκε πιλοτικά σε κάποια σχολεία της υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Δημοτικό και Γυμνάσιο) την τριετία 2011-2013 ενώ στην Α΄ Λυκείου έως σήμερα, σε πανελλαδικό επίπεδο. Η παρούσα έρευνα διεξήχθη μέσω ερωτηματολογίων και συμπληρωματικών συνεντεύξεων με βολική δειγματοληψία στην επικράτεια. Μέσω αυτής επιχειρήθηκε η εξαγωγή δεδομένων που αφορούν στη συνολική περιγραφή, επεξεργασία και αξιολόγηση της παραπάνω εμπειρίας ως διδακτικής διαδικασίας με ερωτήσεις που επιμερίζονται σε τρία στάδια: Α΄ στάδιο, Προετοιμασία: υποστηρικτικό υλικό, υποστηρικτικό δίκτυο. Β΄ στάδιο, Διδασκαλία: επιλογή κειμένων, διδακτικές μέθοδοι, αναστοχασμός κατά τη διεξαγωγή της διδασκαλίας. Γ΄ στάδιο, Αξιολόγηση: αποτελέσματα σε σχέση με τους στόχους του μαθήματος και τις αποκτηθείσες δεξιότητες, αναστοχασμός μετά την αξιολόγηση.
Τα αποτελέσματα φανέρωσαν τη νέα δυναμική που αναπτύχθηκε στη σχολική τάξη όσον αφορά τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας τα τελευταία χρόνια συνεπεία της εφαρμογής του προγράμματος. Επιπλέον προέκυψε ότι οι δυσκολίες εφαρμογής αφορούν κυρίως ζητήματα υποδομών των σχολικών μονάδων, διαχείρισης του σχολικού χρόνου και οργάνωσης του υποστηρικτικού δικτύου. Σε ό,τι αφορά την αποτίμηση του προγράμματος με εστίαση στους μαθητές, ως μεγαλύτερα πλεονεκτήματα κρίθηκαν η σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος, η καλλιέργεια δεξιοτήτων προφορικού και γραπτού λόγου και η ενίσχυση της αλληλεπίδρασης, ενώ οι εκπαιδευτικοί χαρακτήρισαν την ελευθερία, αλλά και την «οργανωμένη ευελιξία» στην οποία προσανατολίζει το πρόγραμμα ως πρωτόγνωρα θετική εμπειρία, όχι μόνο αναφορικά με τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας, αλλά και σε όλο το φάσμα των διδακτικών και εξωδιδακτικών πρακτικών της εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Λέξεις κλειδιά: Λογοτεχνία, Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, πιλοτική εφαρμογή, έρευνα, απόψεις εκπαιδευτικών.
Teachers views on the implementation of the new Curriculum (2011) on Literature teaching in primary and secondary education
The new Curriculum (2011) on Literature teaching was piloted in some schools of compulsory education (Primary and High School) for a three-year period between 2011-2013, while in the Lyceum until today, at national level. The present study was conducted through questionnaires and supplementary interviews with convenient sampling throughout the country. This process was designed in order to gather data related to the overall description, processing and evaluation of the above experience as a teaching process with questions divided into three stages: Stage A, Preparation: supporting material, supporting network. Stage B, Teaching: text selection, teaching methods, reflection on action. Stage C, Evaluation: related to the course objectives and skills acquired, reflection after action.
The results revealed the new dynamics developed in the classroom regarding the teaching of Literature in recent years as a result of the implementation of the program. Furthermore, it has been showed that implementation difficulties are mainly school infrastructure issues, school time management and organization of support network. In terms of the program’s evaluation with a student focus approach, the major advantages were the significant increase in interest, the improvement of oral and writing skills and the enhancement of interaction, while the teachers, characterized the freedom as well as the "organized flexibility", in which the program was oriented, as a never before seen positive experience, not only in terms of Literature teaching, but also in the whole spectrum of co-curricular and extra-curricular practices in education today. | en_US |